هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

عرفان

صدا و سیما برای عرفان‌های کاذب

تبلیغ می‌کند...!

در زندان بودنِ صرف حال مدعیان دروغین را بدتر می‌کند.

حمیدرضا مظاهری سیف از جمله کارشناسان برجسته عرفان‌های نوظهور در کشور ماست. او آثار متعددی را با رویکردهای سلبی و اثباتی در حوزه عرفان‌های نوظهور به رشته تحریر درآورده است. مشارکت در انتشار «اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم» به عنوان یک کتاب درسی دانشگاهی و انتشار مجموعه مقالاتی با عنوان «اوشو» از جمله اقدامات او در حوزه نشر معارف دینی و نقد عرفان‌های کاذب است.

وی در اثر متأخرِ مذکور، دیدگاه‌های خود را در ارتباط با مکتب اوشو به تفصیل بیان کرده است.مظاهری سیف اعتقاد دارد که تربیت معنوی این امکان را به مستضعفان می‌دهد تا ساختار ظلم را در هم شکنند. او مدیریت موسسه بهداشت معنوی را نیز بر عهده دارد و طبیعی است که دغدغه بهداشت معنوی مردم را داشته باشد. اخیرا نامه‌ای از او خطاب به رئیس قوه قضائیه منتشر شده است که در آن تأکید شده «برخوردهای قضایی صرف با مدعیان دروغین، برای حراست از بهداشت معنوی جامعه کافی نیست.»همین نامه بهانه‌ای شد تا دقایقی با حجت‌الاسلام و المسلمین مظاهری سیف به گفتگو بنشینیم.

مظاهری سیف در این گفتگو ضمن تشریح این ایده که برخوردهای صرفا قهرآمیز، ما را در مسیر برخورد با عرفان‌های کاذب موفق نخواهد کرد، از نقائص موجود در مسیر آگاهی‌رسانی به مردم گلایه کرده و در پایان خطر بزرگ فراگیر شدن یوگا را گوشزد کرده است.شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

شم الدین

روایت حجت‌الاسلام ‌شمس‌الدین از گشایش مرکز مشاوره ‌اسلامی در استان؛
بارش قریب ‌الوقوع باران مهر در سمنان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس‌الدین: ما در موسسه خود، از کارشناسانی بهره می‌گیریم که ضمن آشنایی با دانش روز، غبار از معارف اهل‌بیت(ع) برمی‌دارند.

سمنان امروز- در گفتگو با دبیر جبهه فرهنگی انقلاب‌اسلامی، مطلع شدیم که موسسه خانواده‌محور باران مهر زندگی، به زودی به طور رسمی گشایش می‌یابد؛ به همین خاطر بر آن شدیم تا در گفتگو با مدیر فنی این موسسه که رئیس ستاد اقامه نماز استان نیز هست، از کار ویژه‌ها و چشم‌اندازهای این موسسه اطلاع کسب کنیم. آن‌چه می‌خوانید توضیحات حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس‌الدین درباره این موسسه است:

بارانی Small

حجت الاسلام بارانی در گفتگو با سمنان امروز:
دلِ پیامبر(ص) برای مردم می‌ تپید
امام جمعه مهدیشهر: تمام انبیاء الهی، «ارتباط با خدا» و «خدمت به خلق» را به عنوان اهداف اساسی خود دنبال می‌کردند. از این جهت بود که دل پیامبر(ص) برای مردم و فرودستان می‌تپید.

در آستانه فرارسیدن سالروز میلاد پیامبر رحمت، به سراغ حجت الاسلام‌و‌المسلمین بارانی، امام‌جمعه مهدیشهر رفتیم تا دقایقی درباره برخی از وجوه شخصیتی و سیره پیامبر(ص) با ایشان به گفتگو بنشینیم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

کتابخانه Small

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در گفتگو با سمنان امروز:

احساس نیاز در افراد، راهی بسوی مطالعه پایدار 

 نورعلی غلامحسین سماکوش: خلاقیت و نوآوری وظیفه‌ای که در سایه عدم اعتبار، کم‌رنگ می‌شود

از اردیبهشت‌ماه امسال جناب نورعلی غلامحسین سماکوش به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان انتخاب شده‌اند. ساعاتی با ایشان در کتابخانه مرکزی سمنان به گفتگو نشستیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

رستمیان Small

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان:
اساس کار ما سوق دادن فعالان فرهنگی به سمت فعالیت‌های تخصصی است
حجت‌الاسلام رستمیان: توانمندسازی فعالان فرهنگی به واسطه آموزش کار اصلی ماست و 
همین توانمندسازی است که فعالیت فعالان فرهنگی را به سمت تخصصی‌تر شدن سوق می‌دهد.

 

سمنان امروز دو پرسش در ارتباط با «مهم‌ترین برنامه‌های جبهه فرهنگی انقلاب‌اسلامی در ماه‌های آتی» و «راهبردهای اتخاذشده توسط این نهاد به منظور تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی» را پیش روی حجت‌الاسلام و المسلمین رستمیان گذاشته است که در ادامه پاسخ ایشان را می‌خوانید:

mahammad 90 Medium

به بهانه فرارسیدن هفته وحدت؛

به حداقل‌های وحدت قانع نباشیم...

وحدت به عنوان یک مسأله استراتژیک، موضوعی نیست که با چند توصیه و چند شعار سیاسی تحقق پیدا کند؛ هرچند که توصیه‌ها در این باب به ویژه اگر از جانب بزرگان سیاسی باشد، بسیار راهگشا و اندیشه‌زاست و شعارهایی که در باب وحدت مطرح می‌شود برای نیل به وحدت لازم است؛ 

سالک بیدختی واترمارک Small

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان سمنان:

ترویج و نشر گفتمان انقلاب اسلامی از اهم اهداف ماست


مجتبی سالک بیدختی: آنچه که در بسیج فرهنگیان دنبال می‌شود، هم‌راستا با مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش است.

بسیج فرهنگیان در استان سمنان از سال 81 به عنوان یک قشر تخصصی از اقشار چندگانه سازمان بسیج مستضعفین، به عنوان متولی امر بسیج در آموزش‌و پرورش فعالیت می‌کند. به بهانه آشنایی با فعالیت‌های این نهاد گفتگوی کوتاهی با مجتبی سالک‌بیدختی مسئول بسیج فرهنگیان استان داشته‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنم:

جوشقانی33

جانشین سپاه قائم آل محمد(عج) شعار هفته بسیج سال 96 را تبیین کرد؛

بسیـج، مظهر مردم‌سالاری دینی


در نشست خبری که با حضور جانشین سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان به مناسبت هفته بسیج در پنج‌شنبه گذشته برگزارشد، برنامه‌های هفته بسیج و نیز نحوه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله غرب کشور تشریح شد.


جانشین سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان، ماموریت بسیج استان سمنان در کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان کرمانشاه را در قالب تشکیل قرارگاه بسیج سازندگی در یکی از مناطق سرپل ذهاب عنوان کرد و افزود: با تشکیل این قرارگاه 5 روستای زلزله‌زده، تحت پوشش کمک‌های این نهاد قرار خواهندگرفت. 

واترر مسلمان

جشنواره ابوذر تمدید شد؛

ایجاد فضای رقابتی برای افزایش کیفیت آثار رسانه‌ای

یکی از تشکل‌های اصحاب رسانه که چندی است فعالیت خود را در سمنان از سر گرفته‌است بسیج رسانه است. به بهانه برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر و نیز تمدید مهلت آثار تا 20آذر با علی مسلمان مسئول بسیج رسانه استان گفتگویی داشته‌ایم که در پی می‌آید:

6447

رسالت اصلی رسانه‌ها ومطبوعات در مکتب محمد(ص) چیست؟

رسول گرامی اسلام(ص): در‌حکومت را به‌ روی‌مردم‌نبندید!

:: محسن حسن‌زاده
در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت رسول اکرم(ص) و امامین حسن مجتبی(ع) و علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شایسته دیدیم نکاتی چند را پیرامون سنت و سیره آخرین پیام‌آور الهی، صلح امام حسن(ع) و بایسته‌های فرهنگی-اقتصادی جامعه شیعی از نگاه امام رضا(ع)، به منظور بازشناسی سبک زندگی شیعی-اسلامی با شما خوانندگان گرامی به اشتراک بگذاریم. این نکات را در قالب سه جستاری که در پی می‌آید، می‌خوانید


هیچ سخن بی‌ضرورتی از پیامبر(ص) شنیده نشد
محمد(ص)، از نگاه آنان که با وی مراوده‌ای داشتند یا حتی لحظاتی او را ملاقات کرده بودند، شخصیتی اهل تذکر و تأمل می‌نمود. سیره‌نویسان نوشته‌‌اند که او چنین بوده است:«...دائم‌الفکر، لیس له راحه، طویل‌السکت...» همواره در حال تفکر بود و هرگز طلب راحتی نمی‌‌کرد؛ دائما در تکاپوی کاری بود. سکوت‌های طولانی پیشه می‌کرد و هیچ سخنی را بی‌دلیل و بی‌ضرورت به زبان نمی‌آورد:«...لایتکلم فی غیر حاجه، یفتتح‌الکلام و یختمه بأشداقه...» آغاز و پایان سخنش با آرامش بود و هرگز با صدای بلند و با فریاد سخن نمی‌گفت. جملات و عبارات سخنش کوتاه بود و کلمه‌ای را اضافه بر آن‌چه که باید و کم‌تر از آن‌چه که لازم بود نمی‌گفت:«...یتکلم بجوامع‌الکلام فصلا، لافضول فیه و لاتقصیر...»


مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانید!
از همه می‌خواست که مشکلات کسانی را که نمی‌توانند خود به نزدش بیایند، به او منتقل کنند و این دستورالعملی برای مطبوعات و رسانه‌های جامعه اسلامی است. رسالت رسانه‌ها در مکتب محمد(ص) آن است که گرفتاری‌های فردی و اجتماعی کسانی را که به مسئولان حکومت دسترسی ندارند، فریاد بزنند و به گوش تصمیم‌گیران برسانند. از سوی دیگر از نگاه محمد(ص) شاهدان، یعنی رسانه‌ها و مطبوعات و عموم مردم، باید آگاهی‌های مفید را به غایبان و ناآگاهان منتقل کنند:«شاهدان، علم را به غایبان برسانند و همه باید نیازمندی کسی که توان بیان نیازمندی‌اش را نزد من ندارد، به من برسانند، پس بی‌تردید هرکس که یک نیاز نیازمندی را به حاکمی برساند، خداوند گام‌هایش را در روز قیامت استوار می‌سازد...»

به حاکمان امتم تذکر می‌دهم
آخرین سخنانی که پیامبر(ص) بر منبر مدینه به گوش مسلمین رساندند شنیدنی و تکان‌دهنده است:«به حاکمان امتم تذکر می‌دهم که...عالمان را گرامی بدارند، مبادا که به ذلت بیفتند، جامعه را به فقر و ناداری نکشانند تا مردم کافر شوند و در حکومت را به روی مردم نبندند تا اقویاء، ضعفاء را بدرند و بخورند...»

صلح‌نامه یا مانیفست عزت؟!
در این چندساله، گاهی کسانی برای فرار از مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی خود، موضوع صلح امام حسن(ع) را پیش می‌کشند تا راهی برای نیل به مقاصد خود بگشایند؛ بی‌آن‌که اشاره کنند امام(ع) با چه ضوابطی با دشمن خود مصالحه کرد... بنابر برخی نقل‌ها، معاویه کاغذی سفید با امضای خویش برای امام(ع) فرستاده و گفته بود که حسن‌بن‌علی(ع) هرچه بنویسد می‌پذیرم. خط قرمز او تنها ماندن بر کرسی سلطنت بود. امام(ع) که ۳۰ سال از معاویه کم‌سن‌تر بود، مفاد این به ظاهر صلح‌نامه با هدف محدود کردن معاویه در چارچوبی مشخص، حفاظت از مقدسات اسلام، حمایت مالی از فقرا و محرومان و اتمام حجت با مخالفان راه علی(ع)، چنین تعیین کرد:
۱.حسن‌بن‌علی(ع) حکومت و زمامداری را به معاویه واگذار می‌کند، مشروط بر آن‌که معاویه طبق دستور قرآن مجید و روش پیامبر(ص) رفتار کند.
۲.خلافت در صورتی به معاویه واگذار می‌شود که پس از وی، حسن‌بن‌علی(ع) خلیفه شود و اگر حادثه‌ای برای حسن(ع) رخ داد، حکومت از آن حسین(ع) است و معاویه حق ندارد بعد از خود جانشینی تعیین کند.
۳.سب علی(ع) باید ممنوع اعلام شود و کسی حق ندارد بر منابر و در خطابه‌ها علی(ع) را لعن کند. 
۴.از بیت‌المال کوفه مبلغ پنج میلیون درهم مستثناست و باید تحت نظارت حسن‌بن‌علی(ع) هزینه شود. معاویه نیز باید بدهی‌های خود را به بیت‌المال بپردازد. معاویه باید سالانه یک‌میلیون درهم از محل مالیات دارابجرد شیراز را میان خانواده شهدای جنگ‌های جمل و صفین تقسیم کند.
۵.مردم باید در هر گوشه از حکومت، از شر معاویه در امان باشند.
اگر نام این شرایط را «صلح» می‌گذاریم باکی نیست؛ اما نکته قابل تأمل آن است که معاویه به هیچ‌یک از مفاد صلح‌نامه پای‌بند نماند... و بدعهدی دشمنان در هر مصالحه و تعهدی بسیار محتمل است...

تشیع؛ معنویت منهای اقتصاد ندارد...
از مجموع آن‌چه که از امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به دست ما رسیده است، در‌می‌یابیم که ترک گناهان اقتصادی از نگاه این امام همام(ع) بسیار حائز اهمیت بوده است. امام رضا(ع) به مردم می‌آموخت که کسانی که اهل نماز و زیارت و حج و عزاداری‌اند اما رشوه و ربا می‌گیرند و می‌دهند و دست به اختلاس و گرانفروشی و رانت‌خواری می‌زنند نسبت به خداوند و مردم خیانتکارند. در گفتمان دینی رضوی، چه بسا که کسانی به زیارت بروند اما پاسخ معصوم لعن و نفرین باشد؛ بنابراین باید تشیع را از منظر امام رضا(ع) نگریست و آن را به درستی آموخت. تشیع مذهبی نیست که در آن از کلاهبرداری و قشری‌گری، با توسل و زیارت و شفاعت و خریدن قبر در اماکن متبرکه چشم‌پوشی شود.
امام(ع) می‌گوید در بازار اسلامی، کسی به نیت «بخس» و کم‌فروشی به ترازوها دست نمی‌برد. در منطق امام رضا(ع) نفرین و لعن خداوند بر کسانی تعلق می‌گیرد که به تعهد اقتصادی خود پای‌بند نیستند. و مصادیق «بخس» گستره‌ای به وسعت سخنرانی و تدریس بی‌مطالعه یک معلم و سخنران، خلف وعده یک کارفرما در تهیه امکانات برای زیردستان و پرداخت حقوق آنان و کم‌کاری یک کارگر را در برمی‌گیرد. «بخس» یعنی وقتی قصد خرید کالایی را داریم از ارزش آن کم می‌کنیم و وقتی قصد فروش کالایی را داریم بر ارزش آن می‌افزاییم.امام رضا(ع) بر آتش این اعتقاد دمید که نمی‌توان تنها در زمان سینه‌زنی مسلمان بود اما وقتی که پای مال و حلال و حرام در میان باشد، مسلمانانه رفتار نکرد. 
نمی‌توان گفت که اهل انفاق نیستیم اما اهل نماز هستیم! امام(ع) به صراحت بیان می‌کند که نمازی که با پرداخت حقوق فقرا و محرومین همراه نباشد هرگز پذیرفته نخواهد شد. معنویت بدون انفاق اقتصادی و پرداخت زکات و معنویت در کنار سودخواهی اقتصادی بی‌حساب و کتاب در مکتب امام رضا(ع) وجود ندارد. امام(ع) در روایتی تصریح می‌کند که خداوند نماز را از زکات تفکیک نمی‌کند:«خداوند متعال فرمان داده است که سه چیز به همراه سه چیز دیگر انجام بگیرد: به نماز همراه زکات فرمان داده است، پس کسی که نماز بخواند و زکات نپردازد، نمازش نیز پذیرفته نمی‌شود.

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group