هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

امیر غلامی

گفتگو با امیر غلامی، کارشناس‌ارشد سینما؛
تبدیل الگوها به گفتمان؛ مرگ سینماست


امیر غلامی، مدرس و کارشناس‌ارشد سینما و یکی از منتقدان چیره‌دست فیلم‌های کوتاه و آثار سینمایی است. منتقدان، «ساختمان شماره 13» را فیلم کوتاهی می‌دانند که از جایگاه معنا و سوژه قلمروزدایی می‌کند. این فیلم در اکتبر سال جاری میلادی، به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی ونژو چین راه یافت. در ادامه گفتگوی کوتاه ما را با این کارگردان بوکانی می‌خوانید.

سخن بنیادین شما در فیلم «ساختمان شماره 13» چیست؟
فیلم من، «ساختمان شماره 13»، در مقابل تمامی فیلم‌هایی که به این سبک ساخته می‌شود نظیر «حشره» و «اتاق هشت» و... یک رویکرد انتقادی دارد. در این فیلم داستان چندان به شکل روایت علت و معلولی پیش نمی‌رود. این فیلم به ساختار لایه‌لایه زندگی آدمیان اشاره دارد. این لایه‌ها همیشه وجود دارند؛ به روایت فیلم، هرچند که ما در فاضلاب زندگی کنیم، در زیرلایه ما هم فاضلاب دیگری وجود دارد! ساختمان شماره 13، روایتی است از زندگی انسان‌هایی که در سیفون زندگی می‌کنند!

اگر از یک منظر آسیب‌شناسانه به جشنواره‌های فیلم نظر کنید، به نظر شما چه مسائلی در جشنواره‌ها مغفول مانده است؟
مشکلی که بیش‌تر جشنواره‌ها دارند این است که به نسل‌ها، نگاه‌ها و سبک‌های جدید بها نمی‌دهند. جشنواره‌های منطقه‌ای باید بیش‌تر بر این موضوع تمرکز می‌کردند. ما باید سبک‌های قدیمی را پاک می‌کردیم و بهترین فرصت برای این کار جشنواره‌های منطقه‌ای بود.

به نظر شما چرا فیلمسازان در ایران به جای ارائه راهکارهای خلاقانه برای حل معضلات اجتماعی، به سراغ موضوعاتی خاص(عشق و عاشقی!) می‌روند و این موضوعات را بارها و بارها تکرار می‌کنند؟
درنظر داشته باشید که این ایراد به فیلمساز مربوط نمی‌شود. تمامی فیلم‌هایی که ساخته می‌شود به سفارش جشنواره‌هاست. سبکی از فیلم‌هایی که به گفته شما بیش‌تر به آن‌ها بها داده شده، فیلم‌هایی هستند که در جشنواره‌ها جایزه گرفته‌اند؛ بنابراین فیلمسازها ترجیح می‌دهند که از حاشیه امنِ اقبال نسبت به این فیلم‌ها استفاده کنند.

وضعیت نقد تخصصی آثار سینمایی را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید و خود شما چقدر نقدپذیر هستید؟
من نقدپذیر هستم و با این مسأله که فیلمسازی که حرفش را در فیلمش زده، پشت تریبون از فیلمش دفاع کند مشکل دارم! در حوزه نقد ما چنین چیزی نداریم. منتقد شخصیتی است که مرگ مولف را می‌پذیرد و فیلم را به چالش می‌کشد. من البته با تمام وجود قبول دارم که نقد باید یک متدولوژی علمی داشته باشد. اخیرا در حوزه نقد فیلم کوتاه در ایران برخی از سایت‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند و نقدهای این سایت‌ها بر فیلم‌های کوتاه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
ما منتقدهایی می‌خواهیم که نترس‌تر از همیشه هر فیلمی که در یک سال جایزه می‌گیرد را سریعا تخریب کنند تا به الگو تبدیل نشود. کار منتقد این است که الگوها را نابود کند و نگذارد این الگوها در حوزه فیلم‌سازی به یک گفتمان تبدیل شود؛ چراکه در این صورت مرگ سینما اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group