هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

واترر مسلمان

جشنواره ابوذر تمدید شد؛

ایجاد فضای رقابتی برای افزایش کیفیت آثار رسانه‌ای

یکی از تشکل‌های اصحاب رسانه که چندی است فعالیت خود را در سمنان از سر گرفته‌است بسیج رسانه است. به بهانه برگزاری جشنواره رسانه‌ای ابوذر و نیز تمدید مهلت آثار تا 20آذر با علی مسلمان مسئول بسیج رسانه استان گفتگویی داشته‌ایم که در پی می‌آید:


از لزوم تشکیل بسیج رسانه و اقداماتی که تا کنون داشته است بفرمایید.

پس از تشکیل بسیج و پایان دفاع مقدس، فعالیت بسیج بیشتر در حوزه های تخصصی شکل گرفت. بسیج اقشار از نمونه‌های تخصصی شدن و نیز دربرگرفتن اقشار مختلف جامعه است. در حال حاضر در بسیج اقشار، بیست و دو قشر مختلف مشغول به فعالیت در حوزه تخصصی‌شان هستند. اکثر نیروها در زمان جنگ افراد بسیجی بودند و پس از جنگ نیز در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سازندگی و .... به بهترین شکل ایفای مسئولیت کرده‌اند. بسیج رسانه هم در این عرصه می‌توان گفت نوپاست. تاثیرگذاری رسانه برهیچ‌کس پوشیده نیست، شاید اصحاب رسانه از لحاظ کمی تعداد کمی را دربر بگیرد اما در هدف‌گذاری و هدایت جامعه نقش بی‌بدیلی دارد. به همین خاطر بسیج در این قشر شکل گرفت و تحت عنوان بسیج رسانه فعالیت می‌کند. در استان سمنان هم‌زمان با دیگر استان‌ها، در اواخر سال 93 بسیج رسانه تشکیل‌شد ولی متاسفانه بنا به دلایلی همچون جابجایی مسئولی که عهده‌دار این بخش شده بود، فعالیت آن متوقف و کمتر از یکسال از شروع مجدد فعالیت آن می‌گذرد. نخستین هدف ما معرفی بسیج رسانه بود،تا هم‌گرایی، وحدت و وفاق بین اصحاب رسانه ایجاد کنیم. بسیج به عنوان یک پایگاه مردمی است که می‌تواند در برگیرنده تمام افرادی که دل در گرو انقلاب و نظام اسلامی دارند باشد.

بسیج رسانه؛ مجموعه‌ای نوپا در سمنان
امسال با توجه به نوپایی مجموعه و کمبود نیرو، موفق به اجرایی شدن تمامی برنامه‌های مدنظرنشدیم. در بحث بسیج رسانه چند محور خاص مدنظر است. یکی از برنامه‌های این نهاد آموزش اصحاب رسانه در حوزه‌های معرفتی، مهارتی و بصیرتی است. 
آشنایی با آخرین متدهای خبری، تکنیک‌های خبری و دیگر مسائل تخصصی طی آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته خبرنگاری برای فعالان رسانه درنظر گرفته شده است.

برای بصیرت افزایی جامعه رسانه شما چه اقداماتی انجام می‌دهید و چه برنامه‌هایی دارید؟
تخصص‌گرایی از بحث‌هایی است که به آن می‌پردازیم. سعی هم بر این است در تمامی عرصه‌ها از خبرنگاری، عکاسی خبری، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، گزارشگری و ... دوره‌های مختلف آموزشی تخصصی را برگزارکنیم و خوشبختانه امسال دوره آموزش خبرنگاری را برگزار کرده‌ایم. ادامه این مسیر به میزان قابل توجهی به استقبال اهالی رسانه و دوستداران این حوزه وابسته است. بحث بصیرت‌افزایی نکته خوبی بود که اشاره کردید. اعتقاد ما این است کسی که رسانه‌ای است نسبت به تحولاتی که در منطقه،کشور، استان و شهر انجام می‌شود باید نسبت به قشر‌های مختلف جامعه اشراف بیشتری داشته باشد.
نباید از اتفاقات به صورت سطحی و در حد ارائه یک خبر بگذریم. برای اینکه این روند اجرایی شود اصحاب رسانه باید اطلاعات مکفی و به روز داشته باشند و بتوانند رویدادها را به درستی تحلیل کنند. نکته دیگر این است که اولویت‌ها را شناسایی کنند. رسانه به عنوان زبان‌گویای مردم است و اصحاب رسانه‌ را به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین می‌دانیم. پس در این جایگاه، باید بدانیم که امروز اولویت‌های استان چیست؟ مشکلات اساسی مردم چیست؟ درگیر مسائل حاشیه‌ای نشویم. متاسفانه مشکلی که وجوددارد این است که در رسانه‌ها و فضای مجازی مشکلات اساسی مردم فراموش شده و مشکلات پیش‌پا افتاده در اولویت قرار گرفته است. اشتغال، مسائل اقتصادی، فقر، فساد و بی‌عدالتی از جمله مشکلات اساسی مردم است که به شایستگی در رسانه به آن پرداخته نمی‌شود. ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم به اصحاب رسانه در این بخش‌ها از برنامه‌های بسیج رسانه است.
همچنین برای افزایش بصیرت‌افزایی یکی از برنامه‌های بلندمدت ما، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اصحاب رسانه و متخصصین و مشاورین حوزه‌های مختلف است. بعنوان مثال در اقتصاد مقاومتی که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است در نظراست نشست تخصصی با حضور افراد اهل فن برگزار کنیم تا منویات مقام معظم رهبری را بتوانیم پیاده‌سازی کنیم.

به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کردید ما معتقدیم طرح گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه از وظایف خطیر رسانه‌ها است شما در این موضوع مشخصا چه برنامه‌هایی دارید و رسانه‌های استان را در چه جایگاهی می‌بینید؟
مقام معظم رهبری چندین سال است موضوعاتی که برگرفته از مسائل اقتصادی است را برای نام‌گذاری سال‌ها استفاده می‌کنند.
معتقدم مطبوعات و رسانه‌ها به موضوع اقتصاد مقاومتی آنچنان که شایسته است نپرداختند. متاسفانه اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفتند .
درست است که بهینه مصرف کردن و صرفه‌جویی و دوری از اسراف از آموزه‌های دینی ماست که باید اتفاق بیفتد اما اقتصاد مقاومتی آن چیزی نیست که در بیشتر رسانه‌ها و در جامعه مطرح می‌شود. اقتصاد مقاومتی اقتصاد پویایی است که از کشورهای بیگانه بی‌نیاز شویم و بتوانیم تولید داخلی‌مان را حمایت کنیم.
زمانی که به خودمان تکیه نکردیم و به نیروی داخلی خودمان و به تولید داخلی تکیه نکردیم اقتصاد وابسته‌ای خواهیم داشت. مد نظر ما است که در بحث اقتصاد مقاومتی که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است نشست‌هایی با حضور کارشناسان خبره و اصحاب رسانه برگزار کنیم تا ابتدا با چرایی اقتصاد مقاومتی آشنا شوند و در ادامه با مسائل مرتبط با آن آشنا شوند تا برای روشن‌سازی اذهان عمومی با اطلاعات و درایت بتوانند روشنگری کنند و قدم بدارند.

برای اینکه مشی و منش بسیجی در جامعه پررنگ شود رسانه‌ها چه وظیفه‌ای دارند و آیا رسانه‌ها به این وظایف پایبند بودند و توانستند خوب انجام وظیفه نمایند یا خیر؟
بسیج یک نوع فرهنگ است و فرهنگ بسیجی باید در جامعه ایجاد کنیم. اینکه افراد کارت بسیج داشته باشند یا خیر، اصلا عضو بسیج باشد یا نباشد، زیاد مهم نیست. مهم این است که فرهنگ و منش بسیجی باید در جامعه ایجاد شود.
باید اخلاق رسانه ای را رعایت نماییم. ببینیم چه چیزی را بگوییم.شجاعت و صداقت که در حوزه رسانه نیاز است در دل فرهنگ بسیجی نهفته است. حالا نمی‌خواهم قضاوت کنم که در چه شرایطی هستیم و در حوزه ما وضعیت به چه شکلی است.


از چرایی برگزاری جشنواره ابوذر و نیز میزان استقبال همکاران از این جشنواره بفرمایید
احساس می‌شود فعالیت در یک فضای رقابتی منجر به افزایش سطح آثار در رسانه‌ها خواهدشد. به همین بهانه برگزاری جشنواره ابوذر پیش‌بینی شده است. 
در حقیقت یک جشنواره ملی است که بخش مقدماتی آن در استان‌ها برگزار و آثار منتخب هر استان برای داوری به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌شود. 
جشنواره ابوذر هم‌زمان با شکل‌گیری بسیج رسانه در استان‌های مختلف برگزارشده است اما با توجه به عدم فعالیت بسیج رسانه در استان، امسال شاهد برگزاری نخستین دوره این جشنواره فرهنگی در سمنان هستیم. 
با توجه ب درخواست همکاران رسانه ای مهلت ارسال آثار برای جشنواره تا تاریخ 20 آذر ماه تمدید گردیده است،و امیدواریم با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت مناسبی که در همکاران شاهد هستیم آثار درخوری برای ارسال به دبیرخانه مرکزی داشته‌باشیم. 
خواهشم از دوستان مطبوعاتی و رسانه‌ای این است که آثارشان در موضوعات مطروحه را برای داوری در زمان باقی‌مانده ارسال‌کنند.

جشنواره‌ای با موضوعات ملی و استانی 
موضوعات جشنواره بر گرفته ازموضوع جشنواره ملی است و یک موضوع استانی هم به جشنواره خودمان اضافه کرده‌ایم.
سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، دشمن‌شناسی،انقلابی‌گری، آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و مسائل صنفی خبرنگاران از موضوعات جشنواره ملی هستند و مدیریت منابع آب استان سمنان موضوع استانی جشنواره است که فعالان رسانه می‌توانند این موضوعات را در قالب‌های مقاله، کاریکاتور، خبر و گزارش، تیتر و عکس خبری، یادداشت و سرمقاله، موشن و اینفوگرافیک و فیلم کوتاه خبری به دبیرخانه ارسال‌کنند.

چگونگی شرکت در جشنواره
ما دو تا مسیر یا دو راه برای ثبت نام مشخص کردیم. یکی از این‌ها سایتی است که به همین منظور راه‌اندازی شده‌است تحت عنوان aboozarfest.ir و یا ارسال اثر از طریق ایمیل به آدرس aboozar.fest @shmail.ir تعریف شده‌است. 
این برنامه با همکاری اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی که یکی از متولیان عرصه فرهنگ و عرصه رسانه است ودفتر استانی موسسه سراج که در عرصه فرهنگی فعالیت مناسبی دارند و معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه قائم آل محمد(ص) برگزار می‌شود. 
در کنار این موضوع ما یک بخش ویژه جهت قدردانی از فعالان شبکه‌های اجتماعی درنظر گرفته‌ایم. در این بخش از فعالین بخش فضای مجازی تقدیر خواهیم‌کرد. 
با آرزوی موفقیت برای جناب مسلمان و برگزاری هرچه بهتر جشنواره ابوذر

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group