هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

سحرخیز

کارشناس جلوه‌های بصری و مدیر جلوه‌های ویژه سریال مختارنامه:
سطح تکنیکی آثار انیمیشن در سال‌های اخیر ارتقاء یافته است

امیر سحرخیز، کارشناس جلوه‌های بصری و مدیر نام‌آشنای جلوه‌های ویژه سریال مختارنامه، چندی قبل میهمان سمنان بود. فرصت حضور این هنرمند برجسته در سمنان را غنیمت شمردیم و دقایقی را با او به گفتگو نشستیم. سحرخیز در این گفتگو ضمن نقد داوری آثار انیمیشن در کشور، تأکید می‌کند که آغوش سینمای ایران برای پذیرش تکنولوژی‌های جدید باز نیست. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

- اکنون و با پیشرفت‌های حاصل‌شده در حوزه تولید انیمیشن، میان آثار تولیدشده در شهرستان‌هایی همچون سمنان با آثاری که در پایتخت تولید می‌شود، چقدر تفاوت کیفی وجود دارد؟
بر اساس مقایسه آثار تولیدشده در دیگر شهرستان‌ها طی سه‌چهار سال گذشته که من بخت دیدن آن‌ها را داشته‌ام باید بگویم، محل ساخت یک اثر، دیگر مسأله‌ای اساسی نیست. شما با حذف نام شهر از تیتراژ یک فیلم نمی‌توانید تشخیص دهید که آن اثر در شهرستان تولید شده یا در تهران و اساسا تولید کدام شهر بوده است. به نظر من این تفاوت کیفی میان آثار تولیدشده در تهران و دیگر شهرستان‌ها، بیش از 5 سال است که دیگر وجود ندارد.
بنابراین، برای فیلم خوب ساختن و اثر خوب خلق کردن، الزاما نیازی نیست که هنرمندی حتما در پایتخت باشد! این تصور خطایی است که در برخی از جوانان هنرمندی که کار خود را تازه آغاز کرده‌اند وجود دارد که باید پیشرفت باید حتما به پایتخت سفر کنند.

- از دیدگاه شما، حوزه آموزش ساخت انیمیشن چقدر با وضعیت آموزش روز جهان تناسب دارد و چقدر ارتقاء یافته است؟
نقص در سیستم آموزشی نه تنها در این حوزه بلکه به طور کلی، در مورد کلیت نظام آموزشی ما صادق است؛ اما از آن‌جا که عمده‌های ابزارهای دخیل در پویانمایی و جلوه‌‌های بصری، غیرفیزیکی و دیجیتال است، به نظر من رشد و پیشرفت این هنر قدری سریع‌تر اتفاق افتاده است. بررسی مجموعه آثار پویانمایی نشان می‌دهد که به لحاظ تکنیکی سطح آثار نسبت به سال‌های گذشته بسیار ارتقاء یافته است و این نشاندهنده ارتقاء سطح آموزش‌هاست.

ترکیب همواره ثابت هیأت داوران؛ آسیب‌زاست
- برخی از انیماتورها نسبت به وضعیت داوری آثار انیمیشن در کشور انتقاداتی دارند و معتقدند این داوری‌ها چندان اصولی نیستند؛ دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟
نقدی که من به داوری جشنواره‌ها دارم این است که گروه ثابتی که اعضای آن به صورت چرخشی تغییر می‌کنند و ممکن است نگاه و نظرشان نسبت به آثار انیمیشن سال به سال تغییر نکند، معمولا به طور مداوم در تمامی هیأت‌های داوری انیمیشن حضور دارند و داوری آثار انیمیشن در جشنواره‌ها توسط آن‌ها انجام می‌شود. اعضای این گروه آثاری را که موافق با سلیقه‌شان نیست حذف می‌کنند و این می‌تواند آسیب‌زا باشد.
اعمال سلیقه‌ها البته اتفاقی است که در تمام داوری‌ها رخ می‌دهد اما این که سلیقه‌های ثابتی همواره مجال بروز داشته باشند، پسندیده نیست.

آغوش سینمای ایران برای پذیرش تکنولوژی‌های جدید باز نیست
- آیا آغوش سینمای ایران برای پذیرش تکنولوژی‌های جدید و بروز در حوزه جلوه‌های ویژه باز است و عوامل تولید فیلم از وقایع جدید در این حوزه استقبال می‌کنند؟
متأسفانه خیر. آغوش سینما باز نیست و از نوگرایی‌ها چندان استقبال نمی‌شود. اتفاقات جدید زمانی رخ می‌دهند که ما ناچار به استفاده از ابزارهای جدید باشیم؛ چنان‌که صدابرداری سر صحنه از حدود 20 سال قبل به روند تولید فیلم اضافه شدند و تا پیش از آن فیلم‌ها دوبله می‌شدند. در ابتدای امر صدابرداری سر صحنه یک کار لوکس و تزئینی به حساب می‌آمد! 
به نظر من، سینمای ما از این منظر در دوران گذار به سر می‌برد و مطمئنا طی چهار-پنج‌سال آینده ما به این نتیجه می‌رسیم که جلوه‌های ویژه جزو لاینفک سینماست و باید از آن استفاده کنیم.

- وضعیت پویانمایی در کشور ما به لحاظ عقبه تئوریک چطور است؟ آیا غنای لازم در این حوزه به لحاظ تئوریک وجود دارد؟
عقبه تئوریک انیمیشن در ایران باید رشد کند و به وضعیت مطلوب‌تری برسد. در حال حاضر، وجوه عملی از وجوه تئوریک پیشی گرفته‌اند.

- و سخن آخر.
امیدوارم هنرمندان شهرستانی، به شهرهای خود علاقه بیش‌تری داشته باشند.

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group