هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

بلیط

80 درصد مسافران اتوبوس، از کارت بلیت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند

سمنان امروز- سرانجام پس از گذشت مدتی طولانی از وعده‌های مسئولان سابق مدیریت شهری، سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی ادغام شدند تا به بخشی از قانونِ تغییر ساختار شهرداری‌ها عمل شود. ما پیش از این ادغام، گفتگویی با مصطفی نظری، سرپرست سازمانِ سابق(!) اتوبوسرانی داشتیم که اطلاعات خوبی در این گفتگو عنوان شد؛ لذا مشروح گفته‌های نظری را به عنوان آخرین گفتگوی منتشره از وی در ادامه از نظر می‌گذرانید.
در گفتگویی که در پی می آید به مسأله رفاهیات رانندگان، استفاده شهروندان از کارت بلیت‌های الکترونیکی و خسارت‌های وارده به اتوبوس‌های شهری در اثر نامناسب بودن وضعیت معابر پرداخته‌ایم. شما را به مطالعه گفتگو با مصطفی نظری دعوت می‌کنیم.

در حوزه رفاهیات کارکنان سازمان اتوبوسرانی و رانندگان چه اقداماتی انجام داده اید؟
اینطور نبوده که عملا کار خاصی اعم از پرداخت پاداش و... انجام داده باشیم. توجه به رفاهیات رانندگان عملا فوق‌العاده ضعیف است. ما در برابر زحماتی که پرسنل سازمان اتوبوسرانی و به ویژه رانندگان می‌کشند کار خاصی نکرده‌ایم. ساعت کاری رانندگان بسیار زیاد است و آن‌ها خستگی مفرط را تجربه می‌کنند. ما هرازچندگاهی جلساتی را با حضور پرسنل برگزار می‌کنیم و انتقادات و پیشنهادات آن‌ها را می‌شنویم.
البته پرداخت پاداش، اعطای ارزاق و تقدیر از رانندگان نمونه در برنامه کاری ما هست اما که سازمان به واسطه محدودیت‌های منابع به هیچ‌وجه نمی‌تواند به نحو شایسته از زحمات رانندگان تقدیر کند و سبب ایجاد انگیزه در آن‌ها شود. عنوان شده است که در حوزه رفاهیات باید اصل یکسان‌سازی در میان همه سازمان‌ها رعایت شود؛ بنابراین اگر پاداشی درنظر گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که بین تمامی سازمان‌ها یکسان باشد.
به همین خاطر ما نمی‌توانیم جدا از تصمیمات شهرداری مرکز یا فراتر از دیگر سازمان‌ها کار خاصی برای پرسنل انجام دهیم.

 

در حال حاضر چند درصد از مردم سمنان از کارت‌‌بلیت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند؟
چند سال قبل در ابتدای تصمیم برای آغاز اعطای کارت‌بلیت به شهروندان حدود 3 هزار کارت‌بلیت خریداری و در اختیار مردم گذاشته شد. در ابتدا گمان می‌کردیم که این طرح، موفقیت‌آمیز نخواهد بود اما اکنون، حدود 100 هزار کارت‌بلیت الکترونیکی خریداری و در میان شهروندان توزیع کرده‌ایم. بخشی از این تعداد خریداری شده و از چرخه توزیع خارج شده‌اند. در حالت خوش‌بینانه 80 درصد از مسافران اتوبوس‌های شهری، از کارت بلیت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

 

خسارتی که از ناحیه سرعت‌گیرها متوجه اتوبوس هاست!

 

چنانکه مستحضرید وضعیت خیابان‌های سمنان چندان بسامان نیست. در معابر سمنان سرعت‌گیرهای فراوانی وجود دارد. آیا از منظر فنی و کارشناسی این وضعیت به اتوبوس ها آسیب می رساند؟
صد در صد. به طور مثال در مسیر میدان امام رضا(ع) به سمت میدان مطهری سرعت‌گیری وجود دارد که فوق‌العاده به اتوبوس‌های ما و به ویژه اتوبوس‌های شهاب ما آسیب می زند. شاسی، موتور و کارتل اتوبوس‌های شهاب به گونه‌ای است که رانندگان این اتوبوس‌ها به ویژه زمانی که مسافر دارند باید به شدت برای عبور از این سرعت‌گیر دقت کنند. 
البته شکل برخی از سرعت‌گیرها تغییر کرده و انحنای سقف آن‌ها مطلوب‌تر شده است و این امر خسارت‌های وارده به اتوبوس‌های شهاب را کاهش داده است؛ اما پیشتر خسارت‌های بسیاری به اتوبوس‌های ما وارد می‌شد.

 

وارد شدن سالانه 10 مورد خسارت به اتوبوس‌های شهری

 

آیا محاسبه کرده‌اید که سازمان اتوبوسرانی چقدر از این ناحیه متضرر شده است؟
چند سال قبل وضعیت چندان بسامان نبود. در این چند سال شهروندان اعتراضات زیادی داشتند و این اعتراضات باعث شد که مسئولان نوع سرعت‌گیرها را تغییر دهند و از شکل هندسی مطلوب‌تری استفاده‌کنند. استفاده از سرعت‌گیرهای پلاستیکی شرایط را بهتر کرده است. در حال حاضر شکستگی کارتل ها و تعمیرات، به طور میانگین سالانه به 10 مورد می رسد اما پیشتر به طور ماهانه شاهد آسیب رسیدن به 4 تا 5 اتوبوس بودیم.

 

تعمیر هریک از اتوبوس‌های آسیب دیده حدودا چقدر هزینه دارد؟
با توجه گران بودن جوشکاری آرگون، هر مورد تعمیر 400 تا 500 هزار تومان هزینه دارد. در سال‌های قبل سرعت‌گیرها باعث می‌شدند که اتوبوس‌های شهاب، پی در پی دچار مشکل شوند. 
ما مکاتباتی با نهادهای ذیربط داشتیم تا این موضوع در شورای ترافیک مطرح شود و سرعت‌گیرها اصلاح را کنند. خوشبختانه در سال های اخیر وضعیت تغییر کرد.

 

دولت موظف است بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های شهری را تأمین کند. متأسفانه دولت چند سالی است که مبلغی را برای خرید اتوبوس به شهرداری سمنان پرداخت نکرده است. روند پیشین همچنان ادامه دارد یا دولت قصد دارد به تعهدات خود عمل کند؟
آخرین اتوبوس یارانه‌ای که ما دریافت کرده‌ایم مربوط به سال 1390 است. ما در آن سال 10 دستگاه اتوبوس پیشرو دیزل اصفهان خریداری کردیم. از آن سال تا کنون سازمان اتوبوسرانی سمنان و دیگر سازمان‌های اتوبوسرانی کشور پیگیری‌های بسیاری داشتند اما تا این لحظه دولت اتوبوس یارانه‌ای به ما تحویل نداده است. 
در مردادماه امسال کل مسئولان اتوبوسرانی‌های کشور در مجمعی گرد هم آمدند. ما به این امید در مجمع مذکور شرکت کردیم که خبری از اعتبارات جدید برای خرید اتوبوس خبری برسد اما متأسفانه گفته شد که فعلا شرایط دولت مطلوب نیست و به این فکر نباشید که ما به شما اتوبوس یارانه ای بدهیم.

 

نوسازیِ هزینه بردار ناوگان اتوبوسرانی
ما در سال 89، با 25 میلیون تومان اتوبوس اسکانیا خریداری می‌کردیم اما اکنون برای خرید یک دستگاه اتوبوس باید نقدا 570 میلیون تومان به حساب شرکت عقاب افشان واریز کنیم. ما در سال 97، به 35 اتوبوس جدید نیاز داریم و عدم کمک دولت به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی برای شهر مشکل ساز خواهد بود.

Back to Top

Template Design:Dima Group