هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

19412خانه رباتیک

 

آموزشگاه‌ها و موسسات بسیاری برای آموزش کودکان و نوجوانان طراحی شده و فعالیت می‌کنند. آموزشگاه‌هایی که اهداف متفاوتی نیز برای خود تعریف و آنها را دنبال می‌کنند. آموزشگاه‌هایی برای ورزش‌های مختلف، آموزشگاه‌های درسی و کنکور، آموزشگاه‌های کارآفرینی، بازاریابی و ...

یکی از آموزشگاه‌هایی که این روزها مورد توجه خانواده‌ها واقع شده موسسات رباتیک و خانه‌های خلاقیت هستند. خانه خلاقیت رباتیک

رشد‌آفرین سمنان که از اواخر سال ۱۳۹۰ زیر نظر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان آغاز به فعالیت کرده و چندی پیش در مسابقات کشوری موفق به اخذ رتبه ششم مسابقات رباتیک کشوری گردید. برای آشنایی با سیستم آموزشی این موسسه و اهداف آن با «مهدی اکبری»مدیر مجموعه گفتگوی کوتاهی ترتیب داده‌ایم که در پی می‌آید:

 

 

سیستم بین‌المللی آموزشگاه
سیستم آموزشگاه یک سیستم بین‌المللی است. تمام مربیان برای این کار آموزش دیده‌اند تا بتوانند نگرش سیستم آموزشی را انتقال بدهند و برای این موسسه طرح درس استاندارد نوشته شده است. این طرح درس به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که با توجه به توانایی و سن مخاطب و دغدغه‌اش ارتباط با او برقرارشود. ابزار تخصصی که سرشار از لذت و هیجان باشد هم در آموزشگاه موجود است.

 

 

گروه‌های سنی فراگیران
از گروه سنی ۲ تا ۱۷ سال در این آموزشگاه برنامه آموزشی برای فراگیران داریم. بیشتر برنامه بر مبنای خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی و ارزش‌های زندگی است. 
مهارت‌ها مانند افزایش دقت و تمرکز، بالابردن اعتماد بنفس، مهارت‌های دست‌ورزی، میل به کار گروهی، تفکر خلاق، احترام به حقوق دیگران، پشتکار، صبر و ... از مواردی است که در آموزش‌ها به آن بسیار بها می‌دهیم.

 

 

مقاطع مختلف آموزشی
در سه مقطع پایه، مقدماتی و پیشرفته به فراگیران آموزش داده می‌شود. تا پیش از دبستان دوره پایه است. سپس فراگیران وارد ریاضی سپس ریاضی دوم دبستان می‌شوند. سطح مقدماتی به مکانیک اختصاص دارد که این پایه را فراگیران کلاس‌های سوم، چهارم و پنجم دبستان تشکیل می‌دهند. فراگیران از کلاس ششم به بعد وارد دوره رباتیک که دوره پیشرفته را تشکیل می‌دهد خواهندشد.

 

 

هدفی که بر پایه کار گروهی شکل گرفته است
هدفی که این مجموعه دارد تنها ساخت یک سازه زیبا نیست. ارتقای تحمل افراد، دریافت ارزش کارگروهی و دریافت تاثیر مثبت کار گروهی، افزایش حس دیگرخواهی، احترام به حقوق دیگران، از اهم اهداف این مجموعه است که سعی داریم با آموزش‌های مختلف به این مهم دست یابیم. 
متاسفانه با دقت در رفتارهای روزانه‌مان متوجه می‌شویم که بیشتر ما افراد خودخواهی هستیم و به رفتارها و پیامدهای آن کمتر توجه می‌کنیم. عدم احترام به حقوق دیگران در شهر نماد بیرونی دارد. ما این مهارت‌ها را به فراگیران آموزش می‌دهیم. سعی داریم تا به شکلی غیر مستقیم احساس مسئولیت نسبت به شهر و جامعه و دوستان و نوع ارتباط و احترام گذاشتن را به آنها فرار ‌دهیم. 
ساخت یک سازه برای بچه‌ها هیجان‌انگیز است. اما مربیان آموزش‌دیده در قالب آموزش‌ها، ارزش‌های زندگی را هم آموزش می‌دهند. در تحلیل و بررسی‌هایی که در هر کلاس می‌شود تحمل شکست، احترام به نوبت و ... هم آموزش داده می‌شود. 
تخصص اصلی ما رباتیک است. اما کار ما به تنهایی ساخت یک ربات نیست و هدف ما این است که این مهارتها را تمرین کرده تا با ورود به جامعه و قبول مسئولیت بتوانند از پس آن بربیایند.

 

 

آموزش‌هایی با توجه به شناخت هر فراگیر
آموزش‌ها بر اساس توانایی‌های هر فراگیر تعریف می‌شود. با توجه به نیاز او سعی در پیشرفت وی داریم. این موضوع مهمی است که به هر قیمتی جذب فراگیر نداشته‌باشیم. ممکن است کوچکترین اشتباه موسسه به قیمت خراب شدن آینده یک فراگیر تمام شود. گروه سنی پایه از تمامی پایه‌ها حساس‌تر است. با توجه به توانایی فراگیر آموزش به او داده می‌شود.

 

 

تعیین سطح فراگیران
فراگیران ابتدا تعیین سطح می‌شوند. اطلاعات عمومی، دست‌ورزی، دقت و تمرکز و مرتبط فکر کردن و ... هر فراگیر با توجه به تکنیک‌های خاص بررسی شده و تعیین سطح می‌شوند. هدف مجموعه الزاما جذب فراگیران خلاق جذب نیست. افراد در هر سطح توانایی جذب موسسه می‌شوند. بستر را برای هر فرد متناسب با خلاقیت و توانایی‌اش برای پیشرفت آماده می‌کنیم. در مواردی که کارآموزان دچار ضعف هستند مرحله به مرحله با تکرار و هیجان سعی می‌شود آموزش‌ها برای فراگیران خسته‌کننده نباشد.

 

 

معلمان خلاق در منزل
جلسات و کارگاه‌هایی برای والدین برپا می‌شود تا در منزل هم معلمان خلاق ما در منزل باشند. این‌گونه کودکان با یک روش خلاقیت‌شان پرورش می‌یابد. همچنین کودکان با آموزش‌ها و شیوه‌های متفاوت دچار دوگانگی نمی‌شوند.

 

 

اهدافی فراتر از ساخت ربات
چشم‌انداز، هدف و خروجی از سیستم آموزشی ما که به مسابقات رباتیک ختم می‌شود پرورش فردی مستقل به‌گونه‌ای است که دارای خودباوری و اعتماد بنفس واقعی باشد. فردی که از ابتدا تا انتها با ما باشد حل مسئله می‌داند. حل مسئله در زندگی بسیار کاربرد دارد هر اتفاقی که در زندگی بیفتد مسئله‌ای است که نیاز به حل دارد. با پیشامد هر مسئله‌ای افراد نباید گزینه آخر را انتخاب کنند و یا صورت مسئله را پاک کنند. باید به موضوع فکر کنند و راه حل پیدا کنند. احساس مفید بودن چنین فردی خواهدداشت. دیگرخواهی را در افراد تقویت می‌کنیم. به همین دلیل سعی داریم تا فراگیران در چنین شرایطی قرار بگیرند تا بتوانند قدرت حل مسئله را فرابگیرند.

 

 

دوره‌های آموزشی
دوره ۲ تا ۳ سال دوره تاینی است. فعالیت‌ها با توجه به درک و توانایی مخاطب انجام می‌شود. لمس اجسام. تقویت حس بینایی، و استفاده از لغاتی که گوش آنها آشنا شود. تجربه فضای بیرون از منزل
دوره ۳ تا ۴ سال که ام اف بی است که کودکان کمی پیشرفت کرده‌اند و بر ارتقای دایره لغات و ارتباط با دیگران، بیشتر اصرار داریم. مهارت دست‌ورزی و وابستگی والدین و فرزند مورد دیگر است. 
از ۴ سال تا پیش از دبستان هم دوره بیسیک است که با توجه به افزایش خلاقیت و درک کودکان مهارت حل مسئله، پشتکار، صبر و کارهای گروهی و خلاقیت به آنها آموزش داده می‌شود. 
در سن اول دبستان ریاضی در قالب بازی به کودکان آموزش داده می‌شود. با بازی‌های هیجان‌انگیز درک کودکان از آموخته‌ها بسیار بهتر خواهد بود. 
دوم دبستان هم ریاضی پیشرفته‌تر در قالب بازی به کودکان آموزش داده می‌شود. تمامی آموزش‌ها بر اساس سرفصل‌های کتاب درسی بوده و استاندارد است. فراگیران پایه سوم و چهارم دبستان وارد دوره مکانیک می‌شوند. و شامل دوره ای اس ان می‌شود. 
فراگیران کلاس‌های پنجم و ششم دبستان وارد دوره رباتیک شده و محصلین کلاس‌های هفتم و هشتم به بالا وارد دوره‌های پیشرفته رباتیک می‌شوند.

 

 

حضور در مسابقات کشوری
در چند دوره در مسابقات کشوری شرکت کردیم که در دوره آخر، تیم ما رتبه ششم کشوری را کسب کرد. هرچند بیشتر کسب تجربه بود اما با توجه به تعداد تیم‌های شرکت کننده رتبه قابل قبولی کسب کردیم. کنترل هیجان شرکت‌کنندگان برایشان جالب توجه بود. عدم ناامیدی از شکست بسیار جالب توجه بود و افراد تیم ما می‌گفتند که مطمئن هستند در حضورهای بعدی رتبه بهتری را کسب خواهندکرد. بهم نریختن نوجوان بعد از مسابقات نشان از موفقیت آموزش‌های ما دارد. ناامید نیست و اراده‌اش را برای کسب موفقیت در دوره بعد جزم می‌کند.

 

 

علاقمندی دختران به این حوزه
در حوزه رباتیک- مکانیک کار به شکلی است که به نظر پسرانه می‌آید اما در این مرکز گروه‌های دختران زیادی با خلاقیت بالا هستند و دختران هم به این حوزه بسیار علاقمند هستند به نحوی که در مسابقات داخل مرکز در بیشتر مواقع دختران برنده می‌شوند.

 

 

عدم زیاده‌خواهی والدین و موفقیت فرزندان
توصیه این است که سطح توانایی واقعی فرزند را والدین شناسایی کنند و بیش از آن توقع نداشته‌باشند. والدین زیاده‌خواهی نکنند و فرزندان را با فرزند دیگر و یا دیگر کودکان مقایسه نکنند. مقایسه فرزند را تخریب می‌کند. پیش از ثبت نام فرزندان در مراکز مختلف حتما تحقیق لازم را انجام دهند. ابتدا انتظارات خود را با اهداف مرکز تطبیق دهند سپس انتخاب کنند. با سوال پرسیدن، پرسیدن طرح برنامه‌های دروس، صحبت با مربیان و دیدن فضا می‌توانند شناخت نسبی از موسسه داشته باشند و بعد اقدام ثبت نام کنند. 
پیشنهاد می‌شود نظر خود را به فرزندان تحمیل نکنند و اجازه دهند تا کودک علاقه خود را بروز دهد و سپس در همان زمینه استعدادها را پرورش دهند. قطعا به این شکل فرزند از زندگی آینده خود لذت خواهدبرد و می‌تواند به جامعه خدمت کند. با توجه به استعدادها و علایق کودک او را در مسیر درست هدایت کنیم نه آنکه کودک را به خاطر آنچه جزو علاقمندی‌هایمان است و یا دیگران هدایت کنیم.

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group