هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

168 6

جنگ كولاهــــا

حسین قدرت‌آبادی

 

 

 

نوشابه‌های گازدار هم اکنون در سراسر دنیا جزء پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌هاست. اکثر ما از هر دو این نوشیدنی‌ها استفاده می کنیم و در صورتی که به یکی از آن‌ها دسترسی نداشته باشیم از آن یکی بهره خواهیم برد. دو شرکت کوکاکولا و پپسی از پیشگامان تولید نوشابه در دنیا هستند. پپسی و کوکاکولا سال‌های بسیاری است برای کسب مقام اول در جهان با هم در رقابت هستند.


نبرد بین کوکاکولا و پپسی بزرگ‌ترین رقابت در طول تاریخ سرمایه‌داری بوده است. رقابت آنها فراتر از زمان، مکان و فرهنگ است. این رقابت رستوران‌ها، روسای جمهور و ملت‌ها را از هم جدا کرده است. در سال ۱۸۸۶ یک شیمی‌دان در آتلانتا، کوکاکولا را به عنوان نوشیدنی خوش‌طمع و معجونی برای اختلالات روانی و فیزیکی معرفی کرد و پپسی هفت سال بعد از آن بوجود آمد.
داستان کولاکولا، داستان موفقیت است. کوکاکولا رویای شیمی‌دان آتلانتائی قرن نوزدهم بود، او می‌خواست یک نوع نوشیدنی با طعمی جدید به وجود آورد که دنیا را فتح کند. این شیمی‌دان مدتی پس از ساخت کوکاکولا در گذشت. در هشتم ماه مه ۱۸۸۶، در دفترچه یادداشت سمبرتون، چنین ثبت شده که او در ساخت یک نوشابه خوشمزه موفق شده و مواد و ترکیباتی را با هم مخلوط کرده که قبلاً در یک نوع اکسید و شربت با هم ترکیب کرده بود و علاوه برآن شکر و آب را هم افزوده است. زیرزمین دلگیر تاریکی که او در آنجا معجون شگفت‌انگیز خود را می‌جوشاند و ترکیب حیرت‌آور را در یک قابلمه مسی با قاشقی بزرگ هم می‌زد، طولی نکشید که راه را برای بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و مدرن هموار ساخت و رویای او به حقیقت پیوست، اگرچه او خود در قید حیات نبود که آن را ببیند. زمان اصلی معروف شدن کوکاکولا به دهه ۱۹۵۰ بازمی‌گردد که با قرار گرفتن کوکاکولا در دسترس همه مصرف کننده‌ها به طور مستقیم و در جای جای دنیا، این کمپانی موقعیت و اهمیت خود را در بازار جهانی به دست آورد. کوکاکولا شهرت خود را بیشتر از آنکه به طرح خود مدیون باشد، به «بطری به اصطلاح بدن نما» ی خود مدیون است که در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. وکیل شرکت به نام هارولد هرسک، از دیدن بطری‌های مختلف که تشابه نداشتند به این فکر افتاد که یک بطری ساده و یکسان بسازد. او چنین گفته بود که «ما باید یک بطری جدید بسازیم، یک نوع بسته‌بندی جدید که هیچ‌کس نتواند نوع دیگری را جایگزین آن کند. ما باید بطری را به طریقی بسازیم که همه افراد آن را به عنوان بطری کوکاکولا بشناسند و حتی در تاریکی نیز آن را تشخیص دهند. بطری کوکاکولا باید به گونه‌ای باشد که حتی شیشه شکسته آن نیز توسط افراد قابل تشخیص باشد و همه بدانند که کوکاکولا است!
اما شركت پپسی در سال۱۸۹۰ توسط داروساز جوانی به نام «کیلب برادهام» اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا تاسیس شد. هدف برادهام از تولید این نوشیدنی، درمان درد معده بود. نام فعلی آن از اصطلاح پزشکی دیس‌پپسی (Dyspepsia) به معنای سوء‌هاضمه گرفته شده‌است و گویای سهل‌الهضم بودن و گوارا بودن این نوشیدنی است. او به دنبال این بود که نوشیدنی بسازد که علاوه بر خوشمزگی و کمک به هضم غذا، در افزایش انرژی نیز موثر باشد. در سال ۱۹۰۹ قهرمان اتومبیلرانی، بارنی اولدفیلد، اولین فرد مشهوری بود که با جمله «نوشیدنی قهرمانان، طراوت‌دهنده، مقوی و یک محرک خوب برای قبل از مسابقه» پپسی را تایید کرد. بعد از آن عبارت «خوشمزه و سالم» برای دو دهه در تبلیغات پپسی مورد استفاده قرار گرفت. در ۱۹۲۶ لوگوی امروزی پپسی شکل گرفت که یك لوگوی ساده با پس زمینه‌ای از رنگ‌های پپسی و لغت Pepsi در جلوی آرم است. پنج سال بعد، در اوج رکود بزرگ اقتصادی جنگ جهانی اول، پپسی به دلیل نوسان وحشتناک قیمت شکر، دچار ورشکستگی شد و هشت سال بعد دوباره این قضیه تکرار شد. در پی آن دارایی‌های پپسی توسط شرکت «لوفت» خریداری شد. مدیر این شرکت پس از پاسخ منفی کوکا در رابطه با تخفیف در نرخ نوشابه، تصمیم به جایگزینی آن با پپسی گرفت. پپسی در آن زمان یکی از بهترین برند‌ها و دارای رتبه دوم در جهان بود که به رقیب اصلی‌اش بسیار نزدیک بود. درست است که پپسی در آن زمان به اندازه کوکاکولا موفق نبود، ولی این شرکت هیچ گاه سعی نکرده از کوکاکولا تقلید کند. بلکه همواره در تقابل و تضاد با کوکاکولا بود و رمز موفقیت و پیشرفت آن در همین رقابت بود.
مثلا در همان سال‌های جنگ جهانی و در حمایت از آمریکا، پپسی ترکیب رنگ‌های آبی، سفید و قرمز را برای خود انتخاب کرد که تا سال‌های اخیر هم رنگ آبی، رنگ غالب تجاری پپسی است که با رنگ ویژه کوکاکولا یعنی قرمز، در تضاد است.
تا دهه ۵۰ قرن بیستم، پپسی بر این باور بود که بهترین راه رقابت با کوکاکولا، استفاده از عامل قیمت است. ولی از سال ۱۹۵۸ بیشتر روی هویت نام تجاری‌اش متمرکز شد. شعار جهانی «خوش مشرب باشید، پپسی بنوشید» اولین شعاری بود که بازار جوانان را هدف گرفت. سپس شعارهای دیگری در تاکید هیجان جوانی ساخته شد که این ایده را به عنوان یک طرز تفکر مطرح می‌کرد.
اولین رویارویی عمومی دو شركت كوكا و پپسی را می‌توان در سال ۱۹۷۴، با «مسابقه پپسی»دانست. در این مسابقه اعلام شد كه مشتریان مزه پپسی را به كوكا ترجیح می‌دهند. بنابراین شركت كوكا با كاهش مشتریان، شكسته شدن قیمت‌ها، تبلیغات رقبا و تبلیغاتی علیه طعم نوشابه‌های خود مواجهه شد.
درسال ۱۹۸۰ مدیر شركت كوكا با تغییر سیاست، به جدیت شروع به خریدن پركنندگان بطری خودكرد. كوكا میزان شكر را كاهش داد، و شربت‌هایی با قندهای میوه‌ای غلیظ‌تر و با قیمت پائین‌تر بكارگرفت. كوكا تلاش خود را برای بازاریابی بسیار بیشتركرد. موثرترین تیر شركت كوكا دراین جنگ كولا،درسال ۱۹۸۵با تغییر فرمول تشكیل‌دهنده نوشابه كوكا كولا به وقوع پیوست.قابل توجه است كه هنوز علی‌رغم ادعاهای گوناگون فرمول نوشابه بدرستی كشف نشده است.
رقابت بین کوکاکولا و پپسی رقابتی دیرینه است و این دو، سال‌های متمادی در تولید محصولات نوشیدنی، ارائه‌ شعار برتر و اسپانسری تیم‌های ورزشی با یکدیگر رقابت داشته‌اند.
جنگ جدید این دو بر سر بازار پررونق چای است. حالا چای Pure Leaf پپسی از برندهای Golden Peak کوکاکولا پیشی گرفته است و تبدیل به انتخاب اول مشتریان و طرفداران چای شده است. به گزارش مارکتینگ نیوز، لیندا بتا، مدیر ارشد بازاریابی مشترک پپسی و لیپتون در این خصوص می‌گوید: «امروزهمه مصرف‌کنندگان به دنبال کسب تجربه‌های معتبر و واقعی هستند.»
در قرن ۲۱ جنگ این دو به رسانه های دیجیتال کشیده شده است شرکت Coca-Cola جایزه Coke Rewards را برای طرفداران خود تدارک دید و Pepsi نیز برای مصرف‌کنندگان خود امکان دانلود و بارگذاری موسیقی با تخفیف ویزه از فروشگاه ایتونز اپل امکان‌پذیر نمود. در زمان حاضر جنگ این دو شرکت بزرگ به شبکه‌های اجتماعی و به خصوص توئیتر و فیس‌بوک کشیده شده و به نوعی جنگ سردی در میان آنها در جریان است.
در حال حاضر، فروش سالانه کوکاکولا در جهان بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار می‌شود و کوکا بیش از۹۲۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد. هم اکنون کوکاکولا شناخته‌شده‌ترین نام تجاری دنیا و دومین کلمه شناخته شده زبان انگلیسی است. ارزش این نام تجاری بیش از۶۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
پپسی که بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد، از طریق استراتژی تمایز که در رابطه با کوکاکولا اعمال می‌کند، به صعود خود ادامه می‌دهد و به نظر می رسد هرچه این تمایز بیشترمی‌شود، فاصله بین ارزش مالی این دو نام تجاری به هم نزدیک‌تر می‌شود و حتی درسال گذشته با فروش ۴۴ میلیاردی خود گوی سبقت را از کوکاکولا ربوده است.

انتهای پیام /  *

Back to Top

Template Design:Dima Group