هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

174 9

سندرومی به نام افسردگی پس از تعطیلات؛
سستی و کرختی را در بهــار از خود دور کنیم

 

 

 

بسیاری از افراد شروع هفته را بسیار کسالت‌آور می‌دانند و با بی‌حوصلگی شنبه را آغاز می‌کنند. اما این بی‌حوصلگی زمانی که روزهای تعطیلی بیشتری را پشت سر گذاشته باشیم نمود بیشتری دارد. این رخوت را حتی در روزهای تعطیل و از مکالمات رد و بدل شده میان افراد و یا جوک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز می‌توان دریافت. بسیاری از ما اصلا دوست نداریم تعطیلات پایان یابد و روزهای استراحت، سفر و خوشگذرانی را با روزهای کاری تعویض کنیم.

تعطیلات طولانی که همچون حبابی ما را در شادی خوشی، مهمانی، تماشای فیلم و ... محسور کرده بود به پایان رسیده‌است و باید به واقعیت زندگی بازگشت. احساساتی همچون یاس، افسردگی و بی‌انگیزگی در انجام کارها افراد زیادی را در روزهای تعطیل با خود همراه می‌کند. دل‌کندن از تعطیلاتی همچون تعطیلات عید نوروز بسیار سخت می‌نماید و این احساسات تنها متعلق به شما نیست. حتی بهتر است بدانید این احساسات را افراد زیادی در سراسر جهان در پایان یک دوره تعطیلی تجربه می‌کنند که روانشناسان از آن به عنوان سندروم افسردگی پس از تعطیلات یاد می‌کنند. اما با تمام این تجربیاتی که داشته‌ایم باز هم با فرا رسیدن تعطیلات انتظار داریم پس از آن با نشاط‌تر و با شور بیشتری به اموراتی همچون کار و درس خود رسیدگی نماییم اما بر خلاف انتظارمان با قوای بیشتر و کارایی بالاتر بر سر کار حاضر نمی‌شویم. به راستی چرا چنین حس مشترکی وجود دارد و دلیل آن چه می‌تواند باشد؟!

 

 

عدم برنامه‌ریزی در صدر عوامل
یکی از دلایلی که روانشناسان در بروز این پدیده موثر می‌دانند عدم برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای روزهای پس از تعطیلات است. در حالیکه برای روزهای تعطیل همچون عید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی مناسبی دارند. مشخص بودن برنامه و اهداف می‌تواند کمی از این حالات را در افراد بکاهد. افرادی هم که در این روزها از برنامه اقتصادی مناسب پیروی نکنند و پس‌انداز مناسبی برای روزهای پس از تعطیلات نداشته‌باشند نیز فشار مالی باعث ازدیاد استرس و علایم بی‌شمار آن خواهدشد. برخی از افراد با ولخرجی‌های زیاد در روزهای تعطیل با احساس گناه مواجه شده و با ناراحتی‌های ذهنی و روانی دچار سردرد افزایش وزن آشفتگی و اضطراب شده و تمایلی به فعالیت‌های بدنی از خود نشان نمی‌دهند. البته این نشانه‌ها در چنین افرادی موقت بوده و در صورت تداوم این علایم مراجعه به روانشناسان ضروری است.
البته با توجه به تجربیات و نظرات روانشناسان تنها عامل اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی عامل بروز احساس دلتنگی پس از تعطیلات و رخوت در افراد نیست. روانشناسان احساس دلتنگی در جوانان و نوجوانان را در این برهه زمانی بیشتر می‌دانند که یکی از دلایل آن دلبستگی آنان به افرادی است که در این مدت با آنها معاشرت داشته‌اند. البته این مشکل دختران نوجوان را بیشتر با خود درگیر می‌کند.
یکی از دلایل دیگری که کارشناسان امر برای این احساسات منفی قائل هستند، کارهای نیمه‌تمام است. وقتی در ذهن‌مان کارهای بی‌شمار ناتمام از سال قبل آشفته‌مان می‌کند بازگشت به روزهای کاری سخت‌تر از پیش می‌شود. ذهن ما انجام کارهای نیمه‌تمام را مترادف با غم و ناخوشی تلقی می‌کند. اما با برنامه‌ریزی و انجام کارها پیش از تعطیلات و نیز کمی آینده‌نگری می‌توان کمی از بار منفی این احساسات کاست.

 

 

مدیران موفق با این مشکل چگونه کنار آمده‌اند؟
شاید اگر بدانیم این احساسات منفی به سراغ بیشتر افراد و حتی مدیران ارشد و موفق هم می‌رود و آنها با ترفندهایی این احساسات را از خود دور می‌کنند با عذاب وجدان کمتر و احساس مثبت‌تر سعی در مقابله با این احساس منفی دارند.
کارن بلکت، مدیر عامل شرکت مدیاکام برای اتخاذ چارچوب کاری درست بعد از تعطیلات طولانی این راهکارها را به کار گرفته است: «مرور خاطراتی که در ایام تعطیلات داشتم در روز آخر و تلاش برای خوابیدن در ساعتی مناسب. شروع اولین روز کاری سال جدید با آبمیوه تازه، یک ساعت زودتر رفتن سر کار و اختصاص یک ساعت از روز برای چک کردن ایمیل‌ها و سوار شدن بر کار. همچنین هر زمان که فکر می‌کنم فشار کار باعث کندی کارهایم شده، چای سبز می‌نوشم..»
لوییزیا سیمینگتون، موسس شرکت شبکه‌سازی سیتی‌مادرز نیز موافق است که آمادگی جسمی و روانی در آخرین شب تعطیلات می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش افسردگی بازگشت به محیط کار داشته باشد. او توضیح می‌دهد «شب قبل همه کارها را سازماندهی کنید، لباس‌هایی را که می‌خواهید بپوشید انتخاب کنید و غذاهای سنگین نخورید تا شب را راحت بخوابید. سعی کنید صبح زودتر سر کار برسید و همه توان‌تان را برای داشتن ذهنیتی مثبت به کار گیرید. دائما از اینکه تعطیلات به پایان رسیده شکایت نکنید. بر سالی که پیش رو دارید و فرصت‌های آینده متمرکز شوید و مدام به خودتان یادآوری کنید چرا از شغلی که دارید لذت می‌برید.»

 

 

چه راهکارهایی می‌تواند احساسات منفی پایان تعطیلات را کاهش دهد؟
برنامه‌ریزی و آینده‌نگر بودن در صدر راهکارها قرار دارد. البته برخی از روانشناسان معتقدند با واقع‌بینی بهتر با این شرایط کنارآمد. بهتر است شرایط را پذیرفت و بدانیم که عمر تعطیلات هم به سرخواهدآمد. با واقع‌بینی می‌توان پس از تعطیلات, بی‌دغدغه و به دور از تخیلات و هر گونه ناراحتی و تشویش به استقبال روزهای پس از تعطیلات رفت. پذیرش احساس افسردگی ناشی از تعطیلات چند روزه نیز می‌تواند راه‌حلی برای برخی از افراد باشد. البته این پذیرش بدان معنا نیست که با ناامیدی و رخوت روز کاری را شروع کنیم بلکه با دانش و آگاهی سعی در برطرف کردن این احساس و نیز انرژی بخشی به خود باشیم. بدین منظور بهتر است روز را با کارهای نشاط‌آور و سبک شروع کنیم تا احساس منفی کم‌کم از ما دور شود.

 

 

به استقبال امور هنری بروید
برخی از افراد دوره پس از تعطیلات را زمان مناسبی برای شروع یک دوره هنری می‌دانند چرا که پس از استراحت کافی مغز و به دور از هرگونه قوانین و بایدها و نبایدها، خلاقیت در افراد بیشتر خواهدبود. این‌گونه ایده‌های جدید نیز به ذهن خطور کرده و می‌توان این‌گونه نهایت استفاده را از تعطیلات برد بدون آن‌که رخوت حاصل از آن مشکلی گریبان‌گیرمان کند.

 

 

خویشتن دوستی در مقابله با دلتنگی پس از تعطیلات
برخی از افراد ترجیح می‌دهند پس از تعطیلات نیز تفریحات دسته‌جمعی داشته‌باشند و وقت خود را بیشتر با دیگران بگذرانند. این راهکار می‌تواند مفید فایده باشد اما با توجه به اینکه در تعطیلات فرصت کافی برای رسیدگی به امور شخصی با توجه به برنامه‌های خانوادگی وجودندارد، اختصاص زمان مناسب برای کارهای شخصی پس از تعطیلات می‌تواند بخشی از دلتنگی و افسردگی پس از تعطیلات را کاهش دهد. این گونه افراد می‌توانند به علایق شخصی خود رسیده و احساس مفیدبودن را در خود تقویت کنند.

 

 

پیشگیری از افت تحصیلی کودکان
بسیاری از خانواده‌ها و معلمین از افت تحصیلی دانش‌آموزان پس از تعطیلات عید شکایت دارند. البته با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد. اگر مدت زمان کوتاهی را دانش‌آموزان به امورات درسی خود در طول تعطیلات بپردازند و والدین نیز تا اوایل اردیبهشت‌ماه کمی به آنها نظارت داشته‌باشند این گونه تعطیلات برای آنها زمینه‌ساز افت تحصیلی و دوری از علم و دانش نخواهدشد.

 



چرا در بهار کسل و خواب‌آلوده‌ایم؟!
البته به غیر از تعطیلات و تغییر ساعات خواب و خوراک، عامل دیگری نیز در خواب‌آلودگی ما در این فصل دخیل است. با فرارسیدن فصل بهار، رخوت و خواب از افراد جدایی‌ناپذیر می‌نماید. دلیل این اتفاق را طبق بررسی‌ها انبساط رگ‌ها و کاهش خون‌رسانی به مغز و پمپاژ خون عنوان کرده‌اند.

در فصل بهار و با گرم شدن هوا، بدن نیازی به ذخیره گرما ندارد اما در فصول سرد سال، برای اینکه بدن گرمای کمتری را از دست بدهد، رگ‌ها منقبض شده و لاجرم خون بیشتری به مغز و اندام‌های داخلی می‌رسد و احساس خواب‌آلودگی کمتر مشاهده می‌شود.

 

 

چگونه خواب‌آلوده نباشیم
طبق طب سنتی حجامت برای تعدیل غلبه و هیجان خون زیاد مفید فایده است. همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از کسالت و خواب آلودگی در این برهه زمانی به ورزش‌های معتدل پیش از صبحانه پرداخته و از پرخوری پرهیز شود.
همچنین خواب کافی و به میزان را با توجه به مزاج که از ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه تعریف شده‌است می‌تواند احساس آرامش به اشخاص دهد.

 

 

راه‌های مختلف
برای هر شخص و هر خانواده‌ای برای دوری از این رخوت و کسالت راهکاری می‌تواند وجود داشته‌باشد که هر فرد با توجه به شناختی که از خود دارد می‌تواند این راهکارها را به کار بندد. از عدم حذف تمامی المان‌های نوروز از خانه تا انجام ورزش‌های سبک دسته‌جمعی، مرور خاطرات تعطیلات با افراد خانواده و تعریف برای همکاران و .... می‌توان راه‌های بی‌شماری را از ذهن گذراند.

انتهای پیام /

Back to Top

Template Design:Dima Group