هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

شلوغی های شهر

سمنان شهری در میان میادین!
شلوغی‌های شهر


خیابان‌ها شلوغ شده‌اند. خیلی شلوغ. با سال‌های دور خیلی توفیر دارد با آن زمان‌ها که سمنان پر از میدان نشده‌بود. آن زمان‌ها که هر خانواده‌ای چند دستگاه خودرو نداشت. آن زمان که سرویس‌های مدارس رونقی نداشت و دانش‌آموزان دست در دست هم مسیر خانه تا مدرسه را با شعر و آهنگ طی می‌کردند. جمعیت کم‌بود و خبری از تقاطع‌های غیر همسطح نبود. 
با شلوغی خیابان‌ها و افزایش تعداد خودروها، ما که عادت به چراغ قرمز راهنمایی نداشتیم حتی در برخی از میادین هم مجبور شدیم گاهی توقف کنیم. اوایلش کمی جالب یا شاید عجیب بود. برای رفع مشکل و جلوگیری از ترافیک و شلوغی، ساخت میادین در دستور کار قرار گرفت. کافی بود ۶ ماه سمنان نباشی تا با تعداد زیادی میدان روبرو شوی. به فاصله هر پانصدمتر و هر جا که کمی فقط کمی امکانش بود، میدانی احداث شد. چراغ‌های راهنمایی هم در بسیاری از تقاطع‌‌ها نصب شد و برخی از خیابان‌ها هم بنابر صلاحدید روسا و کارشناسان امر یک‌طرفه اعلام‌شد. در یکی از خیابان‌ها و بلوارها هم کافی بود تصادفی رخ دهد تا سرعت‌گیر دیگری به آن منطقه اضافه‌شود. 
باز هم احداث میدان در دستور کار قرار داشت. تعریض هم یکی از اقداماتی بود که هر چند بسیار کند اما در برخی از نقاط شهر دیده می‌شد. باز هم بر تعداد جمعیت شهر و خودروها افزوده می‌شد و ما که عادت به رانندگی در خیابان‌های خلوت داشتیم کمی سخت‌مان می‌آمد که به دیگران راه بدهیم، قوانین را تمام و کمال اجرا کنیم و این‌گونه بود که برخی از شلوغی ها کاذب بود. حتی برای یک خرید جزئی هم خودروی شخصی‌مان را در خیابان‌ها به راه می‌اندازیم و از شلوغی شکوه می‌کنیم. راستی هوا هم آلوده شده‌است و همه تقصیر بر گردن شرکت فروسیلیس است!!
باز هم ساخت میدان!
اصلاح هندسی دوربرگردان‌ها...
ایجاد سرعت‌گیر در فلان بلوار...
ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح هم دیگر واقعا لازم بود. آنقدر شیوه‌های دیگر آزموده شده‌بود که ناگزیر به سراغ روشی جدید، چهره شهر تغییرکرد. خیلی زود پل‌ها ساخته شدند و شدیم کارشناس! که باید این پل جهتش خلاف جهت حال حاضر می‌بود تا کارایی داشته باشد. چرا قوس این پل این شکلی است؟ به گمانم استاندارد نیست! که گویا نیست!!
تعریض‌های خیابان‌ها به هر دلیلی خیلی کند پیش می‌رفت و خود دلیلی بر آشفتگی ترافیکی و تصادف بود. سال‌ها برای تعریض دو خیابان‌ اصلی شهر زمان صرف شد.آن‌هم به این دلیل که مالکین رضایت نمی‌دادند...
خیابان‌ها شلو‌غ‌تر شده‌اند و فروش خودرو اقساط تعداد بیشتری از افراد را صاحب خودرو کرده‌است. هرچند وضعیت معیشتی شهروندان تعریفی ندارد اما گویا این‌که خودرو داشته‌باشیم از اوجب واجبات است. همانطور که احداث میدان ...
بر تعداد خودروها افزوده شد اما به پارکینگ‌هایی با گنجایش کم و محدود بسنده‌شد.
همه اینها اما گویا دردی از شلوغی و بار ترافیکی ابتدای شب نکاسته است که اینبار مسئولین برخی از تقاطع‌ها را نیز مسدود و حتی دور زدن در یکی از میادین اصلی را قدغن کرده‌اند. تعدادی از ما شاکی هستیم که چرا به جای هزینه تملک هشت میلیارد تومانی جهت یکی از میدان‌های جدید شهر، فکر عاقبت اندیشی برای معضلات ترافیکی نمی‌شود و فقط راهکارهای ابتدایی بکار بسته می‌شود. 
همه این‌ها را می‌دانیم اما خودمان چه کرده‌ایم؟!
من، تو، او... به جز ایراد گرفتن به میادینی که شکل هندسی مشخصی هم ندارند یا سرعت‌گیرهایی که با جلوبندی خودرویمان سر ناسازگاری دارد چه کرده‌ایم؟!
گاهی وقتی پارکینگ هم در چند متری‌مان هست ترجیح می‌دهیم خودرویمان را جلوی همان فروشگاهی که قصد خرید داریم پارک کنیم یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی که نمی‌دانم به چه کیفیتی است را حتی امتحان هم نمی‌کنیم شاید خیلی هم خوب باشد.
اما با مسدودشدن یک دوربرگردان یا اعلام یکطرفه بودن یک خیابان کارشناس بودن‌مان را علنی می‌کنیم...
خانم‌ها! آقایان! کارشناسان محترم! مسئولین محترم شورای ترافیک! خواهشا کمی آینده‌نگر باشیم...

انتهای پیام / *

Back to Top

Template Design:Dima Group