هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

7 Small

خلیل‌الله غزنچایی، رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان سمنان:


بسترهای لازم برای استفاده از پتانسیل دوچرخه‌سواری استان فراهـم است

سمنان امروز- در چند سال اخیر، استفاده از خودرو در شهرهای کوچک و خلوت، چنان رو به افزایش گذاشته‌است که در ساعاتی از روز شاهد ترافیک نیز هستیم. حالا دیگر در این شهرها هم برای دیر رسیدن‌ها، بهانه‌ی به اصطلاح همیشگی ترافیک صدق می‌کند. البته اینکه برخی مردم در این شرایط اقتصادی چطور قدرت خرید دو یا حتی سه خودرو را دارند، نیاز به بحث کارشناسی دارد.

اینکه وقتی قیمت خودرو از 8 به 20 میلیون تومان افزایش می‌یابد و صف خرید این خودرو در همین زمان سر به فلک می‌کشد نیز از دیگر عجایبی است که گمان نمی‌کنم تا کنون کارشناسان هم دلیل منطقی و درستی را برای آن یافته باشند. 

به هر حال مردم ما علاقه زیادی به خودروهای شخصی دارند و هرچقدر هم که وضعیت آلودگی هوا به مرز هشدار می‌رسد و مرز را رد می‌کند و حتی جان آن‌ها را می‌گیرد، باز هم برای خرید یک ظرف ماست از سر کوچه، با پیژامه و دمپایی خودروی مبارک را از پارکینگ بیرون می‌آورند و بعد از حدود 20 دقیقه دور زدن برای یافتن جای پارک، در نهایت ماشین را دو کوچه بالاتر پارک می‌کنند و فاصله‌ای دوبرابرِ فاصله منزل تا مغازه مذکور را پیاده طی کرده و پس از خرید، با گلایه شدید از مردم و ترافیک به خانه بازمی‌گردند.
کشورهای بزرگ و صنعتی جهان برای حل معضل ترافیک و البته آلودگی هوا راهکارهای مختلفی را تجربه کرده‌اند. تجهیز و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری جهت استفاده حداکثری مردم، استفاده از سوخت پاک برای خودروها، افزایش تولید وسایل نقلیه هیبریدی و برقی و البته استفاده از دوچرخه در مسیرهای درون شهری از جمله این راهکارهاست.
در این میان وجود بیش از یک‌میلیارد و سیصد میلیون دستگاه دوچرخه در جهان که چیزی در حدود دو برابر تعداد خودروهاست، نشان می‌دهد که این وسیله نقلیه قدیمی هنوز کارایی خود را دارد. در کشورهای دیگر بسیاری از مردم و حتی مدیران و مسئولین بلندپایه، سفرهای درون‌شهری خود را با این وسیله انجام می‌دهند. مسیرهای ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده‌است و ایستگاه‌هایی به رایگان یا با هزینه‌ای اندک، دوچرخه‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. 
در کشور ما و از چند سال پیش، در برخی از شهرهای بزرگ، طرحی با نام (روزِ بدون خودرو) باب شد که در مقاطعی نیز موفقیت‌هایی به دست‌آورد. جهت انجام موفق این طرح زیرساخت‌های شهری مناسبی نیز باید در نظر گرفته شود که در این راستا تعامل دستگاه‌های اجرایی هر شهر الزامی است.
در یازدهم مردادماه سال 95، یدالله برقی، رئیس وقت هیات دوچرخه‌سواری شهرستان سمنان با اعلام اینکه در حال تدوین طرحی جامع برای راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه در سمنان است، این مژده را به شهروندان داد که تا پایان همان سال و با کمک و مشورت اساتید بزرگ و مسئولین امر، طرحی اجرایی برای برپایی ایستگاه‌های دوچرخه در سمنان را تدوین و به نهادهای دخیل در این امر، همچون شهرداری، استانداری، شورای ترافیک و اداره کل ورزش و جوانان ارائه دهد تا با اجرای آزمایشی این طرح و بررسی میزان استقبال مردم شهرستان سمنان، گامی مؤثر در جهت اشاعه فرهنگ استفاده از دوچرخه برداشته و سمنان را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شهرستان‌های کشور در اجرای این طرح معرفی کند.
البته شاید در ابتدا این سوال مطرح شود که مگر هوای سمنان آلوده است یا ترافیک‌ سنگینی در آن وجود دارد که باید زیرساخت‌های طرحی با این ابعاد پایه‌ریزی شود؟
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر مردم سمنان، صبحگاه به مناطق شمالی شهر و یا منطقه مسکن مهر مراجعه کنند همواره با غبار غلیظی مواجه می‌شوند که در روزهای بارانی یا هنگامی که باد می‌وزد، خبری از آن غبار نیست. حتما می‌گویید این غباز غلیظ یقینا ناشی از تردد خودروها در آن وقت صبح نیست! البته تحقیقات انجام گرفته نیز بر این حدس شما صحه می‌گذارد. همین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این غبار از کارخانه‌های صنعتی سمنان و حتی فروسیلیس هم نیست(!) و طبق آخرین استعلام از دانشگاه علوم پزشکی، فعالیت فروسیلیس سالم اعلام شده است! اگر هنوز هم شک دارید باید بگوییم که فروسیلیس جزو پاک‌ترین کارخانه‌های کشور است و چندین و چند تندیس حمایت از محیط زیست نیز دریافت کرده‌است و اگر کشورهای پیشرفته دنیا کارخانه‌هایی از این قبیل را کیلومترها خارج از شهر احداث می‌کنند، از فواید بی‌شمار این کارخانه برای محیط زیست غافل هستند و هنوز به این مرحله از پیشرفت در تحقیقات نرسیده‌اند!
در ارتباط با قسمت دوم سوال فوق و موضوع ترافیک نیز باید بگوییم که سمنان به جهت بافت و مهندسی شهری آن، معمولا در ساعات پیک رفت و آمد به معضل ترافیک دچار می‌شود.
البته فقط یکی از اهداف احداث خانه دوچرخه کاهش مشکل ترافیک شهری است و شاید رسالت اصلی آن اشاعه فرهنگ سلامت و ورزش در بین مردم باشد.
بعد از گذشت حدود 18 ماه از این وعده شیرین، ما هنوز شاهد این اتفاق مهم نبودیم. به همین منظور بر آن شدیم تا در گفتگویی کوتاه، علاوه بر بررسی وضعیت رشته دوچرخه‌سواری در استان سمنان، روند اجرای این طرح را نیز از خلیل‌الله غزنچایی، رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان سمنان پیگیر شویم. آنچه می‌خوانید حاصل این گفتگو است.

 

شما سال‌ها در فدراسیون دوچرخه‌سواری در کمیته مربیان و داوران و حتی به عنوان مربی فعالیت داشتید. سکان هیأت دوچرخه‌سواری استان را چه زمانی در دست گرفتید؟
پس از سال‌ها فعالیت در تهران و فدراسیون دوچرخه سواری، از تیرماه سال 95 به عنوان رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان سمنان، مشغول به خدمت شدم.

 

دوچرخه‌سواری استان با سکون و بی‌تحرکی مواجه بود. شما برای خروج از این رکود چه اقداماتی را به انجام رساندید؟
پس از برگزاری مجمع با تمامی هیأت‌های شهرستان جلساتی را برگزار کردیم و با ارزیابی دقیق از داشته‌ها و همچنین کمبودهای این رشته در استان سمنان، برنامه‌ریزی جهت استعدادیابی و نیز استفاده از پتانسیل‌های موجود استان را در الویت قراردادیم. در بخش زیرساخت‌ها نیز، طرح‌هایی را ارائه کردیم و برای احیای مسابقات این رشته در استان که مدت‌ها تعطیل شده بود اقدامات مثبتی را به انجام رساندیم و با برگزاری چندین اردو و رقابت در رشته‌های مختلفِ این ورزش، دوچرخه‌سوارانی را نیز به کشور معرفی کردیم.

 

وضعیت ما در بخش اعزام ورزشکاران و همچنین حضور آن‌ها در تیم ملی چگونه است؟
سال گذشته دو ورزشکار از استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند؛ اما با توجه به همزمانی آن با مسابقات قهرمانی جهان و همچنین مسابقات کشور بحرین، زمان را از دست دادیم و نتوانستیم خوب کار کنیم. با برگزاری اردوها و مسابقات داخلی، ورزشکارانی را برای حضور در لیگ کشور معرفی و شرکت کردیم. در بخش آقایان و در رده سنی جوانان در مسابقات کشوری شرکت کردیم و در بانوان نیز هم در شاخه پیست و هم جاده و استقامت اعزام‌هایی داشتیم تا بتوانیم با ارزیابی جایگاه استان در کشور، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را برای ادامه فعالیت‌های هیأت به انجام برسانیم.

 

اخیرا محمد غزنچایی، رکاب‌زن شاهرودی به اردوی تیم ملی دوچرخه‌سواری امید ایران دعوت شد. به عقیده شما ظهور ستاره‌هایی همچون این ورزشکار حاصل یک استعداد ذاتی است یا در اثر برنامه‌ریزی‌های استان و توجه به ورزش‌های پایه این موفقیت‌ رقم خورده است؟
محمد غزنچایی پس از گذراندن دو مرحله از اردوی تیم ملی، با اثبات توانایی خود جزو 7 نفر ورزشکار باقی‌مانده در تیم است و اکنون در اردوی کیش در حال آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های آسیایی بهمن ماه است. 
وقتی این ورزشکار دو مقام دومی و سومی آسیا را در کارنامه خود دارد، یقینا این یک اتفاق نیست. ورزش قهرمانی هزینه بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن نیازمند پشتکار و تخصص است. محمد غزنچایی در سن 22 سالگی اکنون در قله است و بعد از او حمزه‌ای، امیری‌نیا و قزوینی را داریم که با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها می‌توانیم آن‌ها را به سطح تیم ملی برسانیم. این‌ها اتفاقی نیست و اگر مسئولین کمی از لحاظ اعتبارات کمک‌حال هیأت باشند، بسترهای لازم برای استفاده از پتانسیل‌های دوچرخه‌سواری استان فراهم است.

 

ما در زمینه ساخت پیست که به عنوان اصلی‌ترین مطالبه ورزشکاران جهت انجام تمرینات است چقدر پیشرفت داشته‌ایم؟
ما در آبشار شاهرود، پیست زیبایی جهت مسابقات کوهستان احداث کردیم و در بسطام و شهر بهشت نیز با همکاری شهرداری این شهر، اقدام به احداث پیست دانهیل نمودیم و ورزشکاران زیادی از این امکانات فراهم شده بهره‌برداری می‌کنند. 
اخیرا نیز با کمک فدراسیون، چهار دوچرخه‌ی پیست در اختیار استان قرار گرفت که با این کمک موفق شدیم برای نخستین بار تعدادی از ورزشکاران را برای شرکت در مسابقات قهرمانی پیست اعزام کنیم.

 

ما در بسیاری از بوستان‌های تهران، مکان‌های مناسب و البته اختصاصی دوچرخه‌سواران را مشاهده می‌کنیم. با توجه به اینکه این ورزش یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزش همگانی است چه اقداماتی برای توسعه در این بعد از ورزش استان به انجام رسیده‌است؟
برای فراهم کردن فضای شهری و همچنین بوستان‌های مناسب این رشته، شهرداری‌های هر شهر نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کنند و در صورت همکاری این نهاد، به طور حتم اتفاقات خوشایندی در این حوزه رخ خواهد داد. به همین منظور همایش‌های بسیار خوبی در شهرداری‌های سمنان، شاهرود، بسطام و برخی شهرهای استان برگزار شد تا فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین عامه مردم نهادینه شود و رغبت بیشتری برای استفاده از این وسیله نقلیه ارزان و پاک داشته باشند.
توجه به ابعاد همگانی این رشته از اولویت‌های ماست؛ اما به جهت هزینه‌بر بودن امور تا رسیدن به نقطه مطلوب در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز این رشته فاصله زیادی داریم که امیدواریم با حمایت نهادهای مربوطه این اتفاق در آینده نزدیک رقم بخورد.

 

تجربه سه‌شنبه‌های بدون خودرو در برخی شهرهای کشور به انجام رسیده است. به عقیده شما فاصله ما تا رسیدن به این نقطه و اعلام یک روز بدون خودرو در استان چقدر است؟
برای رسیدن به این نقطه، علاوه بر حمایت‌های فدراسیون، همسویی دستگاه‌های اجرایی استان نیز امری ضروری است. به طور کلی برای به ثمر رسیدن این اتفاق مهم نیازمند هماهنگی‌های بسیاری زیادی هستیم و باید یک مسئول ویژه برای این امر تعیین شود تا چالش‌ها و اتفاقات حاشیه‌ای این مهم را نیز مرتفع کند. در صورت انجام این همکاری‌ها، امید داریم که در آینده، استان سمنان نیز یکی از روزهای هفته را به عنوان روز بدون خودرو اعلام کند.

 

بانوان بخش مهمی از جامعه دوچرخه‌سواری را تشکیل می‌دهند. آیا این بخش از جامعه به لحاظ قانونی ممنوعیتی برای استفاده از دوچرخه و تردد در شهر دارند یا می‌توانند همچون آقایان از این وسیله استفاده کنند؟
طی تفاهم‌نامه‌ای که با نیروی انتظامی به امضا رسیده‌است، در صورت رعایت پوشش عرف جامعه، دوچرخه‌سواری بانوان در معابر شهری هیچ ممنوعیتی ندارد. ما در کلان‌شهرهای کشور نیز شاهد این اتفاق هستیم و حتی در برخی موارد، خانواده‌ها به صورت جمعی اقدام به دوچرخه‌سواری در شهر می‌کنند و فرهنگ این کار زیبا را ترویج می‌دهند.

 

و سخن پایانی
استان سمنان تا کنون در رشته دوچرخه‌سواری مدال‌آوری نداشته است و امیدواریم باتلاش‌هایی که صورت‌گرفته و همچنین همت ورزشکاران و مسئولین خوب شهرستان‌های استان، در آینده نزدیک شاهد درخشش دوچرخه‌سوران استان در میادین کشوری، آسیایی و جهانی باشیم.

Back to Top

Template Design:Dima Group