هفته نامه سمنان امروز

گزارش تصویری

بازار گرم مهارت آموزی در مرکز فنی و حرفه‌ای سمنان
آیین اربعین شهید مدافع حرم عباس دانشگر
مراسم افتتاحیه مجموعه تاریخی، فرهنگی، پذیرایی زندگی
تشییع با شکوه پیکرمطهر شهید مدافع حرم، عباس دانشگر در سمنان
« سمنان شهر نان»
کوچه باغی که پر از رایحه باران است

1702

المپیادهای ورزشی دانش‌آموزان برگزار شد؛
تحول بزرگِ ورزشِ مدارس در سمنان
دومینوی مسابقات ورزشی مدارس هنوز ادامه دارد...

 

 

بسیاری از کارشناسان ورزشی، توجه به نهادینه کردن ورزش‌ در سنین پایه را حلقه گمشده ورزش کشور می‌دانند و چه بسا مشکلات کنونی ورزشکاران در رشته‌های مختلف را ناشی از نادیده گرفتن این موضوع مهم و تاثیرگذار قلمداد می‌کنند. بی‌شک وقتی سخن از سنین پایه به میان می‌آید اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود توجه به ورزش در مدارس است.

با نگاهی گذرا به زنگ‌های ورزش در دهه‌های 60 و 70 متوجه می‌شویم که این ساختار با مشکلات زیادی همراه بوده است و به جز اختصاص زمانی نسبتا کوتاه، آن هم در رشته‌هایی محدود و البته بهره‌گیری از مربیانی که بعضا دروس دیگر را بسیار بهتر از تربیت بدنی تدریس می‌کردند، اتفاق مثبت و شگرفی برای دانش‌آموزان در این حوزه رخ نمی‌داد. شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت همگون ما در ورزش، نسبت به سایر کشورهای دیگر را بتوان در همین نکته جستجو کرد. عدم برنامه‌ریزی بلندمدت و سرمایه‌گذاری و تربیت ورزشکاران در سنین پایه موضوع مهمی است که شاید در آن سال‌ها از آن غافل بودیم و زنگ‌های ورزش، صرفا ساعتی برای گذران وقت و فریادها و دویدن‌های بیهوده و بی‌هدف در حیاط مدارس بود.

 

 

نگاه ویژه آموزش و پرورش به ورزش مدارس
اما به سال‌های اخیر بازمی‌گردیم. مدتی است که فعالیت‌های ورزشی، به یکی از مهمترین نیازها و دغدغه‌ها در بخش ساختاری دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش مبدل شده است. این مهم از دو دیدگاه همگانی و قهرمانی مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار دارد. البته در بعد قهرمانی این نگاه متفاوت از تربیت بدنی است. به واقع در آموزش و پرورش بسترسازی‌های لازم برای ورزش قهرمانی صورت می‌پذیرد و پس از شناسایی افراد مستعد، این استعدادها به منظور جهت‌دهی، پرورش و شکوفایی، به مراکز ذیربط معرفی می‌شوند.
حجت‌الله یحیایی، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهرستان سمنان از نگاه ویژه به ورزش مدارس در این نهاد می‌گوید. به گفته یحیایی توجه به موضوع ورزش یک نیاز اساسی برای دانش‌آموزان است و تاثیری که ورزش در ابعاد مختلف زندگی دانش‌آموزان خواهد گذاشت، موضوعی انکار ناپذیر خواهد بود.
یحیایی معتقد است که او و همکارانش در این مدت، تمام تلاش خود را برای خارج کردن مسابقات ورزشی دانش‌آموزان از حالت رکود به کار بسته‌اند و البته وقتی به ورزش مدارس در یکی دو ساله گذشته می‌نگریم به خوبی متوجه این تحول و دگرگونی می‌شویم.
او می‌گوید که این مهم در سایه حمایت‌های مدیریت آموزش و پرورش و البته بهره‌گیری از دانش و تجربه پیشکسوتان، مربیان و دلسوزان ورزش سمنان میسر شده است.

 

 

المپیادهای ورزشی، تحولی در ورزش مدارس
مجموعه معاونت آموزش و پرورش شهرستان سمنان در سه بخش ورزشی، فرهنگی‌وهنری و مشاوره به فعالیت می‌پردازد. المپیادهای درون مدرسه‌ای، المپیادهای بین مدرسه‌ای، دوره‌های ضمن خدمت، طراحی مدال های بومی، برگزاری مسابقات کارمندی، اجرای طرح استعدادیابی، اعزام به مسابقات ورزشی، ارتقاء آموزش مربیان، افتتاح بزرگترین کلینیک تخصصی ورزش در سمنان، ساماندهی مربیان ورزش در مراکز آموزشی، طرح سباح، طرح بزرگ حیاط پویا و ورزش صبحگاهی از جمله اقدامات ورزشی این معاونت است.
المپیادهای درون مدرسه‌ای یکی از طرح‌های بزرگ و موفق آموزش و پرورش شهرستان در دو سال اخیر بود و به گفته یحیایی، پایه و اساس اصلی تحول در ورزش مدارس نیز با شروع این طرح رقم خورده است. او با اعلام اینکه در سال جاری دومین جشن المپیادهای مدرسه‌ای را در سطح شهرستان سمنان برگزار کردند تصریح کرد: در سال گذشته علی‌رغم سهمیه بیست درصدی اعلام شده از سوی وزارت، در شهرستان سمنان سی درصد مدارس به اجرای این طرح پرداختند و شگفتی بزرگ این است که در سال جاری موفق شدیم که در تمامی مدارس شهرستان سمنان، المپیادهای ورزشی درون‌ مدرسه‌ای را با کیفیت و کمیت بالا به انجام برسانیم. این رقم در المپیاد‌های بین مدرسه‌ای در دو مقطع متوسطه اول و دوم به بیش از 80 درصد رسیده است.

 

 

المپیادی با استانداردهای کشوری
با نگاه اجمالی به این المپیاد و جمعیت 34هزار نفری دانش‌آموزان شهرستان سمنان که همه آن‌ها به نحوی شرکت‌کنندگان در این همایش بزرگ ورزشی بودند و البته با در نظر گرفتن سطح مسابقات و نحوه برگزاری آن متوجه می‌شویم که این مسابقات چیزی در حد یک المپیاد واقعی بزرگ بود. مراسم افتتاحیه و اختتامیه برای هر یک از رشته‌ها و برگزاری مسابقات منظم و تعیین تیم‌های برتر و اهدا جوایز، همه و همه نشان از یک عزم جمعی برای تحول در ورزش سمنان داشت.
یحیایی با بیان اینکه تیم‌های برتر در المپیاد درون‌ مدرسه‌ای جواز حضور در مسابقات بین مدرسه‌ای را کسب کردند گفت: پس از برگزاری کامل مسابقات بین مدرسه‌ای تیم‌های برتر به مسابقات استانی و سپس کشوری اعزام می‌شوند. البته دومینوی برگزاری مسابقات ورزشی مدارس هنوز ادامه دارد و تا چند روز آینده این مسابقات در مقاطع ابتدایی شهرستان سمنان نیز آغاز خواهد شد.
به طور حتم برنامه‌ریزی این المپیاد و ساماندهی این تعداد مسابقات کار بسیار دشواری است و به گفته معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهرستان سمنان، آن‌ها حتی بسیار فراتر از بخشنامه‌ها نیز عمل کردند.

 

 

توجه به ورزش‌های بومی، زیباترین رخداد المپیاد
توجه به ورزش‌های بومی و محلی نیز یکی از محورهایی بود که در این المپیاد به ویژه در مدارس دخترانه، چشم‌نوازی می‌کرد و یحیایی با ابراز خرسندی از این موضوع عنوان کرد که پوشیدن لباس‌های محلی و انجام بازی‌های بومی سمنان، اتفاق زیبایی بود که در این المپیاد رخ داد تا ما در کنار فعالیت‌های رسمی و آکادمیک کشوری، نگاه ویژه‌ای نیز به فعالیت‌های بومی داشته باشیم.

 

 

رقابت همراه با رفاقت
به گفته یحیایی، رقابت همراه با رفاقت هدفی بود که از برگزاری این المپیاد ورزشی به دنبال آن بودند تا بدین وسیله حس مشارکت و همکاری دانش‌آموزان نیز تقویت شود. البته نواقصی هم در کار وجود داشت که در مقابل دست‌آوردهای اجرای این طرح بزرگ، بسیار کم اهمیت بود. اما مهم این است که قطار ورزش مدارس روی ریل پیشرفت در حرکت است و با همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با ورزش، در آینده نزدیک می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی برسیم؛ چرا که بی‌شک ورزش آموزشگاه‌ها بسترساز موفقیت در ورزش کشور است.

 

 

سرمایه‌گذاری در ورزش، نوعی پیشگیری است
مهدی قاسمی‌میر، مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان سمنان که خود از عنوان‌داران و قهرمانان رشته تکواندو در کشور است، از اجرای طرح‌های بسیار گسترده در سطح مدارس خبر داد. او معتقد است افزایش امید به زندگی نخستین و مهمترین ثمره اجرای طرح‌های آموزش و پرورش در مدارس خواهد بود. ارتقای سطح سلامت جامعه در اثر انجام فعالیت‌های مفید ورزشی نیز از دیگر آثار اجرای این برنامه‌ها است. به گفته او توجه به این دو فاکتور در حقیقت عاملی جهت پیشگیری از انواع جرائم و بیماری‌ها در جامعه خواهد بود و ما در آینده نزدیک ثمره شیرین این سرمایه‌گذاری را شاهد خواهیم‌بود.

 

 

حیاط پویا، طرحی برای تمام مدارس شهرستان
اما یکی دیگر از طرح‌های آموزش و پرورش جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان ابتدایی در زنگ‌های تفریح، طرح حیاط پویا بود که در حقیقت طرحی برگرفته از کشور انگلستان است. در این طرح المان‌ها و نمادهای استاندارد در کف و دیوار تمامی مدارس شهرستان سمنان طراحی، نصب و نقاشی می‌شود تا دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح به جای دویدن‌های بی‌هدف، در قالب انجام این بازی‌ها و فعالیت‌های ورزشی به جهت‌گیری ورزشی با هدف گسترش فرهنگ و اعتلای ورزش در سطح مدارس دست یابند.
قاسمی‌میر در ارتباط با مزایای این طرح می‌گوید: با اجرای این طرح مدیران و معاونین اجرایی مدارس در زنگ‌های تفریح، دیگر به دنبال کنترل دانش‌آموزان نخواهند بود و علاوه بر جنبه سرگرمی، فعایت‌های بدنی مفید و فرهنگ‌سازی موثری نیز بین دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.

 

 

آماده برگزاری مسابقات مختلف هستیم
مهدی قاسمی‌میر با اعلام اینکه آموزش و پرورش آماده برگزاری هرگونه مسابقات ورزشی در سطح شهرستان سمنان است ادامه داد: از لحاظ نیروی انسانی و زیرساخت‌های ورزشی وضعیت مطلوبی در آموزش و پرورش شهرستان سمنان حاکم است و کمبود ما در این بخش، نیروهای متخصصی همچون هیأت‌های مختلف ورزشی جهت برگزاری مسابقات است.
او توجه به طرح‌های ملی در مدارس، استعدادیابی و همچنین احیای کانون‌های ورزشی را از دیگر موارد صورت گرفته در سال جاری عنوان کرد و معتقد است، توجه به این امور تاثیر شایانی در کمک به ورزش همگانی و قهرمانی خواهد داشت و در آینده نزدیک اقدامات موثری جهت تقویت بیش از پیش این ساختار صورت خواهد گرفت.
اما نکته‌ای که شاید در سال‌های نسبتا دور کمتر شاهد آن بودیم، ارائه تقویم ورزشی در ابتدای سال به مدارس بود و قاسمی نیز با صحه بر این موضوع عنوان کرد: به کلیه مدارس در ابتدای سال تقویم ورزشی کاملی داده می‌شود و مدیران و مسئولین مدارس نیز نهایت همکاری را به جهت هر چه بهتر برگزار شدن مسابقات این تقویم انجام می‌دهند.

 

 

سمنان، برترین شهرستان کشور
در دو ماهه اول اجرای طرح المپیاد درون مدرسه‌ای، شهرستان سمنان از سوی وزارتخانه به عنوان برترین شهرستانِ مجری این طرح شناخته شد. مهدی قاسمی‌میر معتقد است که رسیدن به این مهم در سایه نظم آهنین در برگزاری مسابقات و ورود گسترده و پرقدرت در رشته‌های مختلف ورزش میسر شده است و حجم اقدامات به حدی بود که قبل از پایان سال و در دو ماهه نخست اجرای این طرح به این عنوان نائل آمدیم.

 

 

شادترین سال تحصیلی دانش‌آموزان
برآیند نظرسنجی‌هایی که از دانش‌آموزان مدارس شهرستان سمنان به انجام رسیده بود گویای این واقعیت است که به اعتقاد جمع کثیری از آن‌ها امسال یکی از شادترین سال‌های تحصیلی آن‌ها بوده است. دلیل این موضوع از دیدگاه قاسمی‌میر، برگزاری همین المپیادهای درون مدرسه‌ای و بین مدرسه‌ای است، چرا که نحوه برگزاری این المپیاد بسیار جذاب و همانند یک جشن بزرگ بود که همه خود را درآن سهیم می‌دیدند. اجرای طرح حیاط پویا نیز در این نظرات بی تاثیر نبوده است.

 

 

انجمن‌های ورزشی را فعال کردیم
منصوب و فعال کردن 40 انجمن ورزشی نیز یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در سال جاری بود و جلسات متعددی که با رایزنی و همفکری تمامی این انجمن‌ها صورت گرفت، کمک شایانی به نظارت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در ارتباط با چگونگی اجرای طرح‌های گسترده ورزشی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان داشت.

 

 

یک دست صدا ندارد
همیشه یک دست صدا ندارد و به طور حتم برای پیشرفت در هر حوزه، تعاون و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها عاملی موثر خواهد بود. قاسمی‌میر نیز معتقد است مدیریت شهری که در رأس آن شورای اسلامی شهر و شهرداری قرار دارد، می‌تواند بازوی توانمندی در کنار فعالیت‌های گسترده آموزش و پرورش برای پیشرفت نسلی باشد که آینده این مرز پرگهر را خواهند ساخت.
البته اگر به چارت سازمانی برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی کشور هم نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که توجه به امر توسعه ورزش، یکی از وظایف تعریف شده بسیاری از آن‌هاست و از بالاترین مقام استان که استاندار محترم هستند تا مدیران زیرمجموعه‌های مختلف شهری موظفند که به سهم خود در تحقق این مهم شرکت داشته باشند.
به امید ایرانی آباد با فرزندانی شاداب و آینده‌ای روشن...

انتهای پیام /  *

Back to Top

Template Design:Dima Group